| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Mediacja > Mediacje w biznesie

Mediacje w biznesie

Istnieje wiele sposobów rozwiązywania konfliktów. Rozwiązywanie sporów przed sądem często związane jest z dużymi wydatkami oraz upływem czasu od wniesienia pozwu do uprawomocnienia się wyroku. Z tego właśnie powodu szczególnie w biznesie warto docenić rolę negocjacji i mediacji.

Mediacja w biznesie

Prawomocny wyrok uzyskany często po kilku latach od wytoczenia powództwa to w istocie dopiero częściowy sukces, wyrok bowiem niestety nie stanowi gwarancji na zaspokojenie wierzyciela, a przez okres, kiedy spieraliśmy się przed sądem, dłużnik może stać się niewypłacalnym. Elementy takie jak finanse czy oszczędność czasu są zatem szczególnie istotne w sytuacji, gdy dochodzi do konfliktu między przedsiębiorcami. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na mediację w biznesie.

Negocjacje to proces dochodzenia do porozumienia, który prowadzony jest przy wyłącznym  udziale stron zaangażowanych w konflikt i ich ewentualnych pełnomocników. Strony same muszą dojść do kompromisu, co często z wielu przyczyn okazuje się  niemożliwe, a spór kończy się impasem. Mediacje natomiast, w odróżnieniu od negocjacji, związane są z obecnością osoby trzeciej (mediatora), osoby bezstronnej w stosunku do konfliktu, nie angażującej się emocjonalnie w spór tak jak czynią to strony (jak się bowiem okazuje, większość konfliktów nawet w biznesie odbywa się na poziomie emocji), co pozwala na szybsze i sprawniejsze osiągnięcie rozwiązania.

Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Mediacje można prowadzić przed wniesieniem pozwu oraz w trakcie postępowania sądowego. Mediacje są dobrowolne i prowadzi się je na podstawie umowy o mediację albo postanowienia sądu  kierującego strony do mediacji. Jedną z ważnych zasad mediacji jest to, że strony, które nie dojdą do porozumienia w drodze mediacji, nie mogą później w postępowaniu sądowym powoływać się na treść ich rozmów w trakcie mediacji. 

W mediacjach ważny jest wybór mediatora. Mediatorem może być osoba fizyczna mająca pełna zdolność do czynności prawnych, korzystająca z pełni praw publicznych. Mediator musi być autorytetem dla stron, wzbudzać zaufanie i cechować się empatią. Ważne jest także, aby mediator posiadał wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych oraz specyfiki danej branży.

Jakie koszty występują w mediacji?

Jakie są zalety mediacji?

W mediacjach żadna ze stron nie przegrywa. Dzięki mediacji strony niejako same mogą decydować o rozstrzygnięciu konfliktu, nie są uzależnione od decyzji organu czy też wyroku sądu. Mediacje pozwalają utrzymać kontakty biznesowe, strony rozwiązują konflikt pokojowo, dzięki czemu mają szanse na kontynuowanie współpracy w przyszłości. Mediacje w biznesie pomogą szczególnie wtedy, gdy konflikt pojawia się podczas współpracy ze stałymi kontrahentami, menagerami, pracownikami itp. Ponadto, podkreślić należy, że postępowanie mediacyjne jest dużo krótsze i tańsze od postępowania sądowego. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »