| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Mediacja > Mediacje w biznesie

Mediacje w biznesie

Istnieje wiele sposobów rozwiązywania konfliktów. Rozwiązywanie sporów przed sądem często związane jest z dużymi wydatkami oraz upływem czasu od wniesienia pozwu do uprawomocnienia się wyroku. Z tego właśnie powodu szczególnie w biznesie warto docenić rolę negocjacji i mediacji.

Mediacja w biznesie

Prawomocny wyrok uzyskany często po kilku latach od wytoczenia powództwa to w istocie dopiero częściowy sukces, wyrok bowiem niestety nie stanowi gwarancji na zaspokojenie wierzyciela, a przez okres, kiedy spieraliśmy się przed sądem, dłużnik może stać się niewypłacalnym. Elementy takie jak finanse czy oszczędność czasu są zatem szczególnie istotne w sytuacji, gdy dochodzi do konfliktu między przedsiębiorcami. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na mediację w biznesie.

Negocjacje to proces dochodzenia do porozumienia, który prowadzony jest przy wyłącznym  udziale stron zaangażowanych w konflikt i ich ewentualnych pełnomocników. Strony same muszą dojść do kompromisu, co często z wielu przyczyn okazuje się  niemożliwe, a spór kończy się impasem. Mediacje natomiast, w odróżnieniu od negocjacji, związane są z obecnością osoby trzeciej (mediatora), osoby bezstronnej w stosunku do konfliktu, nie angażującej się emocjonalnie w spór tak jak czynią to strony (jak się bowiem okazuje, większość konfliktów nawet w biznesie odbywa się na poziomie emocji), co pozwala na szybsze i sprawniejsze osiągnięcie rozwiązania.

Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Mediacje można prowadzić przed wniesieniem pozwu oraz w trakcie postępowania sądowego. Mediacje są dobrowolne i prowadzi się je na podstawie umowy o mediację albo postanowienia sądu  kierującego strony do mediacji. Jedną z ważnych zasad mediacji jest to, że strony, które nie dojdą do porozumienia w drodze mediacji, nie mogą później w postępowaniu sądowym powoływać się na treść ich rozmów w trakcie mediacji. 

W mediacjach ważny jest wybór mediatora. Mediatorem może być osoba fizyczna mająca pełna zdolność do czynności prawnych, korzystająca z pełni praw publicznych. Mediator musi być autorytetem dla stron, wzbudzać zaufanie i cechować się empatią. Ważne jest także, aby mediator posiadał wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych oraz specyfiki danej branży.

Jakie koszty występują w mediacji?

Jakie są zalety mediacji?

W mediacjach żadna ze stron nie przegrywa. Dzięki mediacji strony niejako same mogą decydować o rozstrzygnięciu konfliktu, nie są uzależnione od decyzji organu czy też wyroku sądu. Mediacje pozwalają utrzymać kontakty biznesowe, strony rozwiązują konflikt pokojowo, dzięki czemu mają szanse na kontynuowanie współpracy w przyszłości. Mediacje w biznesie pomogą szczególnie wtedy, gdy konflikt pojawia się podczas współpracy ze stałymi kontrahentami, menagerami, pracownikami itp. Ponadto, podkreślić należy, że postępowanie mediacyjne jest dużo krótsze i tańsze od postępowania sądowego. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dittmajer i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »