| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Mediacja > Jakie zalety ma mediacja gospodarcza?

Jakie zalety ma mediacja gospodarcza?

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca nieraz będzie musiał stawiać czoła rozmaitym trudnościom, tymi rozgrywającymi się na wokandzie sądowej. Przyczyną takiej sytuacji jest wciąż popularne przekonanie, że proces sądowy jest jedynym i skutecznym rozwiązaniem dla powstałych sporów między przedsiębiorcami. Czy jednak na pewno?

Mediacja jako alternatywa

Kiedy w naszych relacjach z handlowym partnerem bądź kontrahentem pojawiają się pierwsze rysy, warto rozważyć czy w imię dalszych relacji biznesowych nie zdecydować o rozpoczęciu mediacji, zamiast wnosić pozew do sądu. Wbrew powszechnym przekonaniom pozasądowa sprawiedliwości jest równie skuteczna, a co więcej nie skazuje strony na przewlekłość postępowania i ponoszenie dużych kosztów.

Zalety mediacji

Mediacja jest postępowaniem pozaprocesowym, uregulowanym w Kodeksie postępowania cywilnego i odbywa się w obecności niezależnej osoby trzeciej- mediatora. Mediator nie jest sędzią, ale osobą, której obydwie strony powinny zaufać. Według licznych standardów obowiązujących mediatorów, zwraca, się uwagą, że mediator powinien podkreślać swoją bezstronność (niezależność od stron) oraz neutralność, co do przedmiotu sporu. Oznacza to, że podczas spotkania mediator nie powinien, co do zasady wskazywać sposób rozwiązania sporu a skoncentrować się na równej komunikacji stron. Mediacja nie zawsze sprawia, że strony znajdą rozwiązanie problemu, ale daje im szanse na czytelne i jasne określenie swoich racji.

Mediacja nie jest skoncentrowana na koniecznym rozwiązaniu problemu, ale na umożliwieniu komunikacji między stronami

Przeczytaj: Jaka jest różnica między postępowaniem pojednawczym, a mediacją

Kolejnym istotnym aspektem jest oszczędność czasu i pieniędzy. Stawki mediatorów często mogą być negocjowane, co pozwala znacznie obniżyć koszty. Przedsiębiorcy dużą uwagę przywiązują do czasu- szybkie wyjaśnienie sprawy pozwala uniknąć reputacji na rynku i wyjaśnienia sytuacji, co do możliwości dalszej współpracy. Niestety postępowanie sądowe w Polsce wciąż cierpi na przewlekłość, uniemożliwiając szybkie rozwiązanie sporu. W takim przypadku mediacja może okazać się trafnym wyborem; zazwyczaj po 1-3 spotkaniach dochodzi do rozwiązania a przynajmniej zdefiniowania podstawowych kwestii.

Mediacja, co powinien podkreślać mediator na każdym kroku, jest całkowicie dobrowolna i to strony decydują o przystąpieniu jak i odstąpieniu, kiedy w ich odczuciu nie ma szans na porozumienie. Dobrowolność oznacza również sposób opracowywania rozwiązania konfliktu, gdzie żadna z stron nie powinna być zmuszana do przyjęcia określonego rozwiązania.

Co więcej, strony mediacji nie muszą się obawiać że przekazywane informacje wydostaną się poza spotkanie mediacyjne. Kodeks postępowania cywilnego gwarantuje, że są one niejawne, a mediatora obowiązuje dyskrecja. Informacje uzyskane poprzez spotkania mediacyjne nie będą mogły być wykorzystane jako dowody w ewentualnym postępowaniu sądowym.

Polecamy serwis Windykacja

Mediacja zawsze skuteczna?

Pomimo licznych przewag mediacji nad postępowaniem sądowym, należy sobie zdać sprawę, że nie każda sprawa będzie nadawała się do mediacji. Podkreśla się, że w stosunkach gospodarczych stronom zazwyczaj zależy na kontynuowaniu dalszej współpracy i nawiązywaniu dalszych relacji biznesowych. W przypadku, gdy problem jest przedmiotowy, istnieje szansa na osiągnięcie porozumienia.

Niestety, gdy strony sprowadzają problem do kwestii podmiotowej, tj. do konfliktu między stronami, bądź osobami reprezentującymi strony, porozumienie może być trudne do osiągnięcia a nawet niemożliwe. Nawet, jeśli strony nie potrafią się porozumieć w kwestii konfliktu, swobodna formuła mediacji może im pozwolić na rozwiązanie innych, pobocznych problemów. W przyszłości strony będą mogły wrócić do próby rozwiązania problemu a nawet zorientowania się, że jego istota leży gdzie indziej.

Michał Zdrojewski

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »