| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Prawo prasowe > Internet jako prasa

Internet jako prasa

Odpowiedź na pytanie, czy Internet jest prasą, nie jest jednoznaczna, należy bowiem rozważyć, czy w świetle uregulowań prawa prasowego (dalej pr. pr.) można w niektórych przypadkach, uznać Internet za prasę. W szczególności, czy strony internetowe stanowią prasę w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 pr. pr., prasa w rozumieniu ustawy oznacza:

„publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Przeczytaj też: Artykuły promocyjne w prasie

Z powyższej definicji wynika, iż pojęcie prasy w rozumieniu ustawodawcy, to nie tylko publikacje drukowane, ale również publikacje radiowe i telewizyjne. Traktować więc należy w ten sposób również publikacje internetowe - o ile spełniają  ustawowe przesłanki cech prasy, czyli:

1. publikacje ukazują się w pewnych, określonych, odstępach czasu, 

2. posiadają:
a) stały tytuł,
b) nazwę,
c) kolejne numery,
d) uwidocznione daty,

3. cechują się otwartością i różnorodnością.

Niemniej za prasę nie można z całą pewnością uznać wszystkich stron Internetowych, np. blogów pisanych w postaci pamiętników, ponieważ byłoby to trudne do przyjęcia i mocno dyskusyjne m.in. z następujących względów:

Przeczytaj też: Blogi

1. osoby prowadzące blogi trudno uznać za dziennikarzy w świetle definicji zawartej w prawie prasowym,
2. blogi nie posiadają nadzoru redakcyjnego (redaktora, redaktora naczelnego), ani wyodrębnienia redakcyjnego,
3. brak w ich przypadku postępowania rejestracyjnego przewidzianego przez ustawę dla prasy.

Zgodnie z powyższym należałoby odpowiedzieć, iż publikacje w formie strony internetowej mogą stanowić prasę, jeżeli spełnione zostaną określone w ustawie pr. pr. przesłanki, takie jak periodyczność, ukazywanie się nie rzadziej niż raz do roku, stały tytuł lub nazwa, numer bieżący i data oraz brak zamkniętej całości.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

FPA Group

Outsourcing księgowości, kadr i płac oraz usługi prawne i konsultingowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »