REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim
Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

REKLAMA

REKLAMA

Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.

Znaki towarowe to codzienność obrotu gospodarczego: nawet teraz czytelnik tego tekstu korzysta z ekranu monitora albo wyświetlacza telefonu danej marki. Najprawdopodobniej oznaczenia danej marki są zarejestrowanymi znakami towarowymi. Jednak nie jest pewne, że są to renomowane znaki towarowe, bowiem należy spełnić kilka kryteriów, aby dany znak był renomowanym znakiem towarowym. Jakie są to kryteria oraz jakie korzyści wynikają z renomy znaku towarowego?

REKLAMA

Brak definicji legalnej renomowanego znaku towarowego

Ani w polskim, ani w unijnym prawie nie znajdziemy definicji legalnej renomowanego znaku towarowego. Badając czy dane oznaczenie jest renomowanym znakiem towarowym, należy odwołać się m.in. do przesłanek podanych w orzeczeniu TSUE z 14 września 1999 roku sygn. C-375/97 w sprawie znaku Chevy, z którego wynika kryterium ilościowe, na podstawie którego bada się czy dany znak jest znany wśród znaczącej liczby odbiorców towarów pod danym znakiem, na znaczącym terytorium państwa członkowskiego. Określenie „znaczące” również nie zostało zdefiniowane, ale należy przyjąć, że chodzi o większość odbiorców, czyli powyżej 50%. Poza tym, w innych europejskich orzeczeniach podano takie kryteria jak:

  • wielkość nakładów na promocję
  • intensywność, zasięg geograficzny
  • okres używania znaku.

Ponadto, polskie orzecznictwo zwraca uwagę na cechy jakościowe znaku np. prestiż. Tak więc, bardziej znacząca dla polskich organów będzie silniejsza zdolność odróżniająca znaku towarowego niż poziom jego znajomości.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zakres ochrony

REKLAMA

Artykuł 154 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1410 z późn. zm., dalej jako: „p.w.p.”) podaje, w katalogu otwartym, formy używania renomowanego znaku towarowego, które są takie same jak dla zwykłych znaków towarowych: „używanie znaku towarowego polega w szczególności na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie oraz składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem;

2) umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług;

3) posługiwaniu się nim w celu reklamy”.

REKLAMA

Negatywną stronę prawa ochronnego na renomowany znak towarowy stanowi art. 296 ust. 2 pkt 3 p.w.p.: „naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na bezprawnym używaniu w obrocie gospodarczym: znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku towarowego, zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli takie używanie może przynieść używającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego”.

Ponadto, regulację dotyczącą renomowanych znaków towarowych znaleźć można w art. 1321 p.w.p., który zawiera katalog zamknięty względnych przeszkód rejestracji znaku towarowego, a więc takich, których Urząd Patentowy nie bada z urzędu. Jeśli jednak zauważymy, że ktoś narusza nasze prawo ochronne na znak towarowy w sposób opisany w art. 1321 p.w.p., możemy zgłosić sprzeciw. Wówczas Urząd Patentowy zbada dane naruszenie. Artykuł ten stanowi, że po rozpatrzeniu sprzeciwu uznanego za zasadny, nie udziela się prawa ochronnego na znak towarowy:

„identyczny lub podobny do renomowanego znaku towarowego, na który udzielono prawa ochronnego z wcześniejszym pierwszeństwem na rzecz innej osoby dla jakichkolwiek towarów, jeżeli używanie zgłoszonego znaku bez uzasadnionej przyczyny mogłoby przynieść zgłaszającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego”.


W praktyce oznacza to, że nie zostanie udzielone prawo ochronne dla np. nazwy TAG HEUER dla maszyn rolniczych albo Google dla sklepu odzieżowego, bowiem używanie w obrocie takich oznaczeń mogłoby szkodzić charakterowi odróżniającemu albo renomie znaku towarowego wcześniejszego.

Jak widać, posiadanie statusu renomowanego znaku towarowego niesie ze sobą szereg korzyści, a także szerszą ochronę niż zwykły znak towarowy. Dlatego warto podjąć starania, aby znak towarowy stał się renomowanym znakiem towarowym, ponieważ jest to inwestycja, która z pewnością nie przyniesie nam strat. Korzyści wynikają wprost z cytowanych powyżej przepisów.

Kamil Trzaskoś, prawnik (specjalizacja: prawo IT i prawo własności przemysłowej) z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, specjalizującej się w sprawach transgranicznych (cross border) oraz obsłudze firm branży life science i IT.

The article was prepared by KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland, specialising in cross border cases, with its focus on new technologies, IT and life science. The article explains the issue of the so-called recognized trademark under the Polish law and it refers to the Judgment of the European Court of Justice in respect of the case C-375/97 between General Motors Corporation and Yplon SA.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA