REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zdjęcia podczas eventów

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.
Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie zdjęć podczas imprez i spotkań czy eventów to oddzielny problem prawny. W tym wypadku bowiem mamy do czynienia z problematyką wykorzystywania wizerunku.

Każdy kto organizuje imprezę, spotkanie dla Klientów, event musi również zdawać sobie sprawę iż robienie zdjęć na tych eventach i rozpowszechnianie takich zdjęć ma doniosłe konsekwencje prawne. Związane jest to z problematyką wizerunku osób, które na event się zjawiły.

REKLAMA

W prawie autorskim – zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie nie ma jednolitej definicji wizerunku. W ostatnim czasie mamy do czynienia z rozszerzaniem tego pojęcia (mówi się np. o znaku symbolizującym osobę prawną w postaci elewacji budynku).

Zobacz: Materiały i dokumenty urzędowe a prawo autorskie

REKLAMA

Wizerunek jest bardzo różnie definiowany w literaturze prawniczej. Ostatnio obserwuje się niejako rozszerzenie pojęcia wizerunku (pojawia się np. wizerunek osoby prawnej jako znak symbolizujący tę osobę czy wizerunek dźwięczny tj. głos). Zgodnie z jedną z definicji wizerunek to „dostrzegalne, fizyczne cechy człowieka tworzące jego wygląd i umożliwiające jego identyfikację” .

Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej. Jest to kardynalna zasada „korzystania z czyjegoś wizerunku”. Przy czym prawo autorskie dopuszcza wyjątki tj. sytuacji gdy mimo braku takiej zgody rozpowszechnianie wizerunku będzie prawnie dopuszczalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątki te jednak należy interpretować wąsko – nie można do nich stosować wykładni rozszerzającej. Wyjątki te to sytuacje gdy:

  • za wykonanie wizerunku osoba otrzymała zapłatę (modele, modelki, hostessy),
  • wizerunek dotyczy osoby powszechnie znanej i wizerunek taki wykonano w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji publicznych (przesłani te muszą występować łącznie)
  • osoba, której wizerunek jest uwidoczniony stanowi jedynie fragment większej całości (krajobrazu, zgromadzenia, imprezy masowej).

Zobacz: Sprostowania i odpowiedzi w polskim prawie prasowym

REKLAMA

Wyjaśnienia wymagają dwa ostatnie wyjątki. Kto to jest bowiem osoba powszechnie znana? Nie ma tu dobrej definicji poza definicję pokazująca się w orzeczeniach sądowych iż jest to osoba, którą interesuje się szeroko rozumiana opinia społeczna. Jest w prawie karnym co prawda definicja funkcjonariusza publicznego oraz osoby pełniącej funkcje publiczne, ale nie jest to tożsame z byciem osoba publiczną.

Podkreślić również trzeba fakt, iż osobie publicznej wolno robić i rozpowszechniać zdjęcia, które zostały li-tylko wykonano w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji publicznych (politycznych, społecznych i zawodowych). Tak więc o ile można zrobić i rozpowszechniać zdjęcie prezydenta miasta otwierającego muzeum to zabronione będzie, co do zasady robienie zdjęcia temu samemu prezydentowi np. na wakacjach, na działce (chyba, że wiąże się to z pełnieniem funkcji publicznych).

Kolejnym nieostrym wyjątkiem jest brak zgody jeśli osoba stanowi fragment większej całości- zgromadzenie, impreza publiczna. Co to w praktyce oznacza? Bardzo często pojawiają się pytania ile osób stanowi zgromadzenie? Jest co prawda ustawa o zgromadzeniach publicznych, która przewiduje iż zgromadzenie to grupa 15 osób.

Ale jest również np. Kodeks spółek handlowych, który mówi o zgromadzeniu wspólników w spółce z o.o. a spółkę taką może prowadzić 1 osoba. Czy jeśli będzie spełniała funkcję Zgromadzenia wspólników to nie trzeba mieć jej zgody? Chyba jednak zamiast sięgać do innych aktów oprawnych warto byłoby sięgnąć do definicji leksykalnych, zgodnie z którymi zgromadzenie to każda większa ilość osób, publiczna impreza zaś to impreza dostępna dla nieokreślonego kręgu osób (przy czym kwestia biletów jest niejako kwestią wtórną).

Zobacz: Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

Pamiętać jeszcze należy iż literalnie czytane wyjątki z art. 81 ust. 2 dopuszczały by np. użycie w reklamie premiera jeśli zdjęcie wykonano np. w Kancelarii lub w Sejmie. Wydaje się jednak iż jest to zbyt daleko idąca teoria. Wykładnia literalna tego przepisu jest bowiem coraz częściej w orzeczeniach sądowych „zastępowana” wykładnią celowościową.

Zgodnie zaś z wykładnią celowościową celem wyżej przedstawionych wyjątków jest utrwalenie pewnego zdarzenia, wydarzenia, stworzenie dokumentu. Jest to tzw. cel informacyjny.

I o tym warto pamiętać w kontekście robienia zdjęć postaci podczas imprez, targów czy eventów.

     

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA