| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Prawo autorskie w firmie > Zdjęcia podczas eventów

Zdjęcia podczas eventów

Wykonywanie zdjęć podczas imprez i spotkań czy eventów to oddzielny problem prawny. W tym wypadku bowiem mamy do czynienia z problematyką wykorzystywania wizerunku.

Kolejnym nieostrym wyjątkiem jest brak zgody jeśli osoba stanowi fragment większej całości- zgromadzenie, impreza publiczna. Co to w praktyce oznacza? Bardzo często pojawiają się pytania ile osób stanowi zgromadzenie? Jest co prawda ustawa o zgromadzeniach publicznych, która przewiduje iż zgromadzenie to grupa 15 osób.

Ale jest również np. Kodeks spółek handlowych, który mówi o zgromadzeniu wspólników w spółce z o.o. a spółkę taką może prowadzić 1 osoba. Czy jeśli będzie spełniała funkcję Zgromadzenia wspólników to nie trzeba mieć jej zgody? Chyba jednak zamiast sięgać do innych aktów oprawnych warto byłoby sięgnąć do definicji leksykalnych, zgodnie z którymi zgromadzenie to każda większa ilość osób, publiczna impreza zaś to impreza dostępna dla nieokreślonego kręgu osób (przy czym kwestia biletów jest niejako kwestią wtórną).

Zobacz: Slogan reklamowy jako utwór – problematyka ochrony hasła reklamowego

Pamiętać jeszcze należy iż literalnie czytane wyjątki z art. 81 ust. 2 dopuszczały by np. użycie w reklamie premiera jeśli zdjęcie wykonano np. w Kancelarii lub w Sejmie. Wydaje się jednak iż jest to zbyt daleko idąca teoria. Wykładnia literalna tego przepisu jest bowiem coraz częściej w orzeczeniach sądowych „zastępowana” wykładnią celowościową.

Zgodnie zaś z wykładnią celowościową celem wyżej przedstawionych wyjątków jest utrwalenie pewnego zdarzenia, wydarzenia, stworzenie dokumentu. Jest to tzw. cel informacyjny.

I o tym warto pamiętać w kontekście robienia zdjęć postaci podczas imprez, targów czy eventów.

     

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.
Problematykę wizerunku człowieka definiuje art. 81 prawa autorskiego. Zgodnie z tym artykułem rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Pasieczna

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »