| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Prawo autorskie w firmie > Koncert, imprezy „na żywo” – komu i za co płacimy?

Koncert, imprezy „na żywo” – komu i za co płacimy?

Jedną z najbardziej skomplikowanych kwestii prawa autorskiego jest płacenie tantiem. Ustawa bowiem odpowiada na pytanie komu i w jakim zakresie się one należą.

Wyobraźmy sobie sytuację gdy zapraszamy na event topowy zespół muzyczny. Komu poza zespołem należy zapłacić z tytułu wykonywania przez ów zespół swoich własnych piosenek. Sprawa wbrew pozorem nie jest prosta. Bardzo często bowiem poszczególni członkowie zespołu powierzyli zarząd swoimi prawami Organizacji Zbiorowego Zarządzania (tj. OZZ). Co to oznacza?

Na początek należy sobie wyjaśnić podstawową kwestię – jeśli artysta topowego zespołu wykonuje nie swoje utwory wówczas uprawnionemu z tytułu praw autorskich do tych utworów należy się stosowne wynagrodzenie. Jest to jasne i powszechnie akceptowane – skoro wykonujemy utwór co do którego nie mamy praw autorskich – płacimy stosowne tantiemy dla uprawnionego.

Zobacz: Pomysły w prawie autorskim – czy są chronione

Sytuacja, dla wielu osób, jest jednak niezrozumiała kiedy:

  • zapraszamy topowy zespół
  • zespół wykonuje swoje własne piosenki
  • zespół wykonuje piosenki osobiście.

Powstaje pytanie – czy poza zespołem należy komuś zapłacić. Odpowiedź może zaskoczyć – ale nawet jeśli zespół wykonuje swoje własne piosenki, i co więcej wykonuje je osobiście, jeśli członkowie owego zespołu zobowiązali OZZ do zarządzania swoimi prawami to należy poza zapłatą na zespół, co do zasady, zapłacić jeszcze określoną sumę OZZ. Dlaczego?

Zgodnie z art. 104 ust. 1 prawa autorskiego „organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, zwanymi dalej "organizacjami zbiorowego zarządzania", w rozumieniu ustawy, są stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, których statutowym zadaniem jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im praw autorskich lub praw pokrewnych oraz wykonywanie uprawnień wynikających z ustawy”.

Na podstawie prawa autorskiego każdy artysta wykonawca może zobowiązać OZZ do zarządzania swoimi prawami. W tym celu podpisuje z organizacją stosowną umową na tzw. zarząd praw. Jakie są prawne konsekwencje takiej umowy? Fakt iż OZZ jako podmiot uprawniony zastrzega sobie konieczność zapłaty za publiczne odtwarzanie takiej muzyki tzw. tantiemy autorskie. Umowy zawierane przez OZZ z artystami wykonawcami lub twórcami były wielokrotnie krytykowane (m.in. przez Prezesa UOKiK) jako niekorzystne dla twórców – niemniej jednak system ten funkcjonuje w takiej formie od lat.

Zobacz: Jak napisać dobrą umowę prawno-autorską- o czym warto pamiętać?

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kto pokrywa koszty związane publicznym wykonywaniem utworów?
Kto pokrywa koszty związane publicznym wykonywaniem utworów?

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rodzewicz Kudlicki & Rodzewicz

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »