| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Prawa autorskie w sieci > Jakie są zasady ochrony własności intelektualnej na portalach społecznościowych?

Jakie są zasady ochrony własności intelektualnej na portalach społecznościowych?

Zasadą działania portali społecznościowych to często udostępnianie innym użytkownikom określonych treści (zdjęć, filmów, itp.). Nierzadko treści te są przedmiotami własności intelektualnej, chronionymi prawem, którego naruszenie powoduje możliwość wystąpienia przez osobę uprawnioną z odpowiednimi roszczeniami względem użytkownika, który rozpowszechnia treści.

W portalach społecznościowych – poza utworami chronionymi prawem autorskim – użytkownicy zazwyczaj zamieszczają też zdjęcia przedstawiające wizerunek określonej osoby, a także znaki towarowe. Dlatego też, w zależności od rodzaju treści, do których prawa naruszono oraz rodzaju tych praw, uprawniony będzie mógł skorzystać z odpowiednich środków ochrony prawnej umożliwiających realizację roszczeń i przewidzianych w stosownych ustawach (np. ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych czy ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej).

Do środków tych można przykładowo zaliczyć żądanie: zaniechania naruszania praw, naprawienia wyrządzonej szkody, czy wydania uzyskanych korzyści.

Z opisanych wyżej środków ochrony skorzystać mogą także operatorzy serwisów względem użytkowników, naruszających ich prawa podczas korzystania z portalu. Dana osoba, stając się użytkownikiem serwisu, przyjmuje bowiem na siebie zobowiązanie do korzystania z serwisu na zasadach określonych przez operatora w regulaminie. Niezależnie od roszczeń, które przysługują operatorom na mocy przepisów rangi ustawowej, częstą sankcją dla użytkownika naruszającego prawa przysługujące danemu operatorowi, określaną w regulaminach portali, jest uniemożliwienie dalszego korzystania z portalu.

Umieszczenie przez użytkownika określonych treści w portalu i udzielenie operatorowi licencji na korzystanie z nich powoduje, że także operator jest zobowiązany do wykorzystywania treści zgodnie z warunkami licencji. Oznacza to, iż w przypadku złamania warunków licencji przez operatora, także użytkownik będzie mógł dochodzić odpowiednich roszczeń wobec niego. Wspomniane treści są zazwyczaj używane przez operatora w związku z funkcjonowaniem portalu oraz udostępnianiem go (wraz z tymi treściami) innym użytkownikom. Z uwagi na powyższe, z punktu widzenia użytkownika umieszczającego treści w portalu, bardzo ważne są zatem postanowienia licencji (zawarte w regulaminie) określające, czy operator może dokonywać modyfikacji tych treści i tak zmienione udostępniać. Ma to duże znaczenie na gruncie prawa autorskiego, gdyż w przypadku treści umieszczonych w portalu, stanowiących utwór i następnie zmodyfikowanych przez operatora, korzystanie z nich w jakikolwiek sposób przez operatora wymaga zgody użytkownika posiadającego prawa do treści umieszczonych w serwisie w pierwotnej wersji.

Polecamy serwis e-firma

Ze względu na to, że treści umieszczane przez użytkowników w portalach społecznościowych mogą być przedmiotem praw (w tym praw autorskich), podstawowe znaczenie mają zasady korzystania z nich (w tym ograniczenia korzystania), definiowane postanowieniami regulaminów portali oraz przepisami prawa. Zasady te bowiem wyznaczają granice dozwolonego korzystania z zawartości portali, ale również pozwalają określić przesłanki naruszenia praw do treści umieszczonych w portalach oraz zakres roszczeń przysługujących podmiotom uprawnionym w razie dokonanego naruszenia.

Marcin Berlak aplikant radcowski

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Podstawowym dokumentem określającym zasady korzystania z danego portalu jest regulamin.
Podstawowym dokumentem określającym zasady korzystania z danego portalu jest regulamin.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marzec Małgorzata

Specjalista ds. HR i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »