| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Patent > Znaki towarowe i ich ochrona

Znaki towarowe i ich ochrona

Znak towarowy jest chroniony prawem, jeżeli został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej. Czy brak licencji oraz prawa ochronnego z rejestracji pozbawia znak towarowy jakiejkolwiek ochrony?

Odpowiedź na zadane w temacie pytanie jest oczywiście negatywna, choć należy mieć na uwadze, że ochrona jest dużo słabsza niż w przypadku posiadania tych dwóch atrybutów. Znak towarowy będzie chroniony na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która ma zastosowanie w przypadku gdy doszło do dokonania czynu nieuczciwej konkurencji oraz na podstawie ustawy prawo własności przemysłowej jeżeli znak jest powszechnie znany.

Ochrona na podstawie „Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” (dalej: „UZNK”):

Naruszenie prawa do niezarejestrowanego znaku towarowego można uznać za czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3 UZNK. Zgodnie z nim. czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Wśród czynów nieuczciwej konkurencji wymienia się m.in. działanie przedsiębiorcy, który oznacza swoje przedsiębiorstwo, towar lub usługę w sposób, który może wprowadzać klientów w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy lub poszczególnych właściwości towaru lub usługi.

Polecamy produkt: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Ochrona na podstawie „Ustawy prawo własności przemysłowej” (dalej: „PWP”).

Niezarejestrowany znak towarowy podlega ochronie także na podstawie PWP, z tym, że tutaj będzie trzeba spełnić pewne warunki, a mianowicie znak musi być powszechnie znany tzn. musi być rozpoznawany przez znaczną liczbę odbiorców – rzeczywistych oraz potencjalnych.

Pojęcie znaku powszechnie znanego. 

Ani PWP, ani inne przepisy polskiego, unijnego ani międzynarodowego prawa nie wprowadzają legalnej definicji znaku powszechnie znanego. Zdefiniowanie tego pojęcia pozostało zatem zadaniem orzecznictwa i doktryny. Obecnie można przyjąć, że znakiem powszechnie znanym jest oznaczenie, które jest:

1) powszechnie rozpoznawalne,

2) jako znak towarowy dla określonych towarów,

3) na terytorium całości lub istotnej części danego kraju,

4) wśród potencjalnych nabywców.

Jak już na początku wspomniano choć bez licencji i rejestracji znak towarowy podlega ochronie na zasadach ogólnych, bezpieczniejsze ze względu na zakres ochrony na pewno będzie ich posiadanie.

Źródło: http://www.rp.pl/artykul/1183372-Jak-ochronic-niezarejestrowany-znak-towarowy.html#ap-2 ;

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK