| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Patent > Zgłoszenie wynalazku i wzoru użytkowego – wymogi formalne

Zgłoszenie wynalazku i wzoru użytkowego – wymogi formalne

Zgłoszenie wynalazku bądź wzoru użytkowego w celu uzyskania patentu wiąże się z koniecznością złożenia odpowiednich dokumentów. Dokumenty te muszą spełniać określone wymogi formalne, gdyż w innym przypadku będą podlegać odrzuceniu przez Urząd Patentowy. Jakie wymogi należy uwzględnić?

Wymagania dotyczą zarówno zgłoszenia wynalazku, jak i zgłoszenia wzoru użytkowego. Opis wynalazku (wzoru użytkowego), zastrzeżenia patentowe (zastrzeżenia ochronne), rysunki oraz skrót opisu powinny być przedstawione w takiej formie, aby egzemplarze otrzymane w wyniku reprodukcji ze zmniejszeniem liniowym do 2/3 były w pełni czytelne we wszystkich szczegółach. Żaden arkusz zgłoszenia nie może być złożony, zmięty, rozdarty, jak również nie powinien mieć śladów ścierania, poprawiania, „przebitek” (nakładania znaków) ani napisów między wierszami.

Odstępstwa mogą być dopuszczone, gdy nie powodują wątpliwości co do autentyczności treści i nie utrudniają wykonania reprodukcji o dobrej jakości. Wszystkie części zgłoszenia powinny być wykonane na papierze giętkim, mocnym, białym, gładkim, nieprzezroczystym i trwałym. Jeżeli któraś część zgłoszenia (opis, zastrzeżenia, rysunek, skrót opisu) składa się z dwóch lub większej liczby arkuszy, to arkusze powinny być ze sobą połączone w sposób umożliwiający ich odrębne przeglądanie.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Jaki jest koszt patentu?

Wymagania dotyczące arkuszy zgłoszeniowych

Każdy arkusz zgłoszenia powinien być ułożony pionowo (tzn. krótsze boki arkusza u góry i u dołu), przy czym powinna być wykorzystana tylko jedna strona arkusza. Wszystkie arkusze zgłoszenia, z wyjątkiem podania, powinny być kolejno ponumerowane cyframi arabskimi, przy czym numery kolejnych stron powinny być umieszczone pośrodku każdego arkusza u góry, poniżej górnego marginesu. Niezależnie od numeracji arkuszy, zaleca się numerowanie każdego piątego wiersza każdego arkusza opisu, przy czym numery (5, 10, 15, itd.) powinny być umieszczone po lewej stronie arkusza na prawo od marginesu.

Wymiary marginesów na arkuszach zawierających podanie, opis, zastrzeżenia i skrót opisu powinny być następujące: górny, prawy i dolny – 20 mm, lewy – 25 mm, przy czym zalecane są wymiary: margines górny i margines lewy – 40 mm, margines dolny i margines prawy – 30 mm.

Wymiary marginesów na arkuszach zawierających rysunki powinny być następujące: górny – 25 mm, dolny – 10 mm, lewy – 35 mm, prawy – 15 mm. Marginesy wszystkich arkuszy powinny być czyste, tzn. nie mogą zawierać żadnych znaków pisarskich ani elementów graficznych.

Arkusze nie mogą mieć ramki ani pojedynczych linii oddzielających którykolwiek z marginesów od reszty powierzchni arkusza. Podanie, opis, zastrzeżenia i skrót opisu powinny być napisane pismem drukarskim – na maszynie lub drukowane – np. przy użyciu komputera, przy czym odstęp między wierszami tekstu powinien wynosić 1,5 wiersza, tj. ok. 6 mm.

Patent europejski

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Dębska

Prawnik i menadżer LexOmni.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »