REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podobieństwo znaków towarowych

Portal  Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
Patent, znak towarowy.
Patent, znak towarowy.

REKLAMA

REKLAMA

Ocenę prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd należy oprzeć na całościowym wrażeniu wywieranym przez znaki. Podobieństwo znaczeniowe może bowiem występować pomimo odmienności graficznej i fonetycznej porównywanych znaków.

Wyrok Sądu Pierwszej Instancji (dalej Sąd) z 7 lutego 2012 r., sygn. akt T‑424/10

Omawiana sprawa dotyczyła unieważnienia graficznego wspólnotowego znaku towarowego należącego do spółki Sisma Spa, przedstawiającego prostokąt z zaokrąglonymi rogami, wypełniony wizerunkami słoni. Spółka Dosenbach-Ochsner AG Schuhe und Sport (dalej zwana skarżącą) złożyła w OHIM wniosek o unieważnienie ww. znaku towarowego ze względu na jego konfuzyjne podobieństwo do znaków towarowych skarżącej, tj. słownego znaku towarowego ‘elefanten’ oraz znaków graficznych przedstawiających wizerunek słonia.

REKLAMA

Znaki zarejestrowano dla towarów identycznych lub podobnych, tj. obuwia i tekstyliów.

                                           

   Wcześniejszy znak towarowy                             Sporny znak towarowy

Wydział Unieważnień OHIM oddalił wniosek o unieważnienie spornego znaku. Stwierdził, że nie zachodzi prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd. Odwołanie skarżącej zostało oddalone przez Izbę Odwoławczą OHIM, skierowała ona zatem skargę do Sądu. Zakwestionowała po pierwsze sposób dokonania oceny podobieństwa oznaczeń, po drugie – nieuwzględnienie wzmocnionego charakteru odróżniającego swych znaków towarowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wizualne podobieństwo

Odnosząc się do wizualnego podobieństwa znaków, Sąd podkreślił, że zarówno sporny znak towarowy, jak i wcześniejsze graficzne znaki towarowe zawierają stylizowane profilowe przedstawienia słonia, ale wykazują istotne różnice. Słoń przedstawiony w spornym znaku towarowym ma „dziecięcy” wygląd, zaś wcześniejszy znak graficzny przedstawia rysunek „abstrakcyjny i czysty o zarysach minimalistycznych”. Sporny znak towarowy przedstawia białe słonie z czarnymi konturami, podczas gdy wcześniejsze graficzne znaki towarowe odwrotnie – czarnego słonia z białymi konturami. Sąd za istotną różnicę uznał fakt, że sporny znak towarowy zawiera przedstawienie większej liczby słoni. Ten element pod względem wizualnym odróżnia sporny znak towarowy od znaku graficznego skarżącej. Sąd nie uwzględnił w tym zakresie argumentów skarżącej, która podkreślała, że ma prawo do przedstawienia zwielokrotnionego wizerunku słonia będącego jej znakiem towarowym.

Zobacz: Wspólnotowy znak towarowy


Podobieństwo fonetyczne

REKLAMA

W odniesieniu do podobieństwa fonetycznego znaków Sąd podkreślił, że w sytuacji, gdy  sporny znak towarowy jest graficzny, nie jest możliwe stwierdzenie, czy między wspomnianym znakiem towarowym i wcześniejszymi, graficznymi znakami towarowymi zachodzi podobieństwo fonetyczne. Graficznego znaku towarowego niezawierającego elementów słownych nie można bowiem wymówić. Jego treść wizualna lub koncepcyjna może co najwyżej zostać opisana ustnie. Taki opis pokrywa się jednak z postrzeganiem wizualnym lub postrzeganiem koncepcyjnym znaku towarowego.

Zarzut skarżącej dotyczył także niewłaściwego porównania znaków na płaszczyźnie koncepcyjnej. Na etapie postępowania przed Izbą Odwoławczą uznano, że między znakami zachodzi jedynie podobieństwo koncepcyjne, a nie tożsamość, ze względu na inną liczbę słoni w wizerunku porównywanych znaków. To podobieństwo koncepcyjne nie zostało uznane za wystarczające do stwierdzenia ryzyka wprowadzenia w błąd. Sąd przychylił się do argumentacji skarżącej, że między spornym znakiem a znakiem słownym ‘elefanten’, który w języku niemieckim oznacza ‘słonie’, zachodzi tożsamość koncepcyjna, do czego dochodzi wysokie podobieństwo znaków graficznych.

Sąd unieważnił decyzję Izby Odwoławczej, uwzględniając zarzut dotyczący niewzięcia pod uwagę dowodów mających potwierdzać wysoką rozpoznawalność znaków skarżącej ze względu na ich intensywne używanie. Uznał, że Izba nie zbadała czynnika mającego potencjalnie istotne znaczenie w ramach całościowej oceny istnienia prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd w przypadku spornego znaku. Sprawa wymaga zatem ponownego rozpoznania.

Definicja podobieństwa znaków?

REKLAMA

Nie ma legalnej definicji pojęcia podobieństwa znaków towarowych prowadzącego do ryzyka konfuzji ani precyzyjnych wskazań co do jego oceny. Przyjmuje się, że oceny dokonuje się na płaszczyźnie graficznej, fonetycznej i znaczeniowej. Wystarczy przy tym podobieństwo na jednej z nich, aby wywołać kolizję znaków.

Omawiane orzeczenie nie kończy postępowania, nie wiadomo zatem, czy ryzyko konfuzji zostanie w tej sprawie ustalone, a sporny znak w konsekwencji unieważniony. Wyrok jest jednak bardzo ciekawy już na tym etapie. Wynika z niego, że warstwa znaczeniowa znaków może być uznana za tożsamą w przypadku odmienności graficznej i fonetycznej, oraz że może ona zadecydować o ogólnym podobieństwie oznaczeń. Najczęściej ustalane jest podobieństwo wizualne i fonetyczne, a koncepcyjne jest tylko jego konsekwencją. W tej sprawie to jednak właśnie podobieństwo koncepcyjne może mieć pierwszoplanowe znaczenie.

Zobacz serwis: Patent

Autorka: Lena Marcinoska, Zespół Własności Intelektualnej kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA