| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Patent > Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 2)

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 2)

Uzyskanie ochrony patentowej wynalazku wiąże się w koniecznością dokonania zgłoszenia patentowego. Źle dokonane zgłoszenie przekreśli szanse na uzyskanie patentu.

Rola rzecznika patentowego

Jeżeli posiadamy już wynalazek spełniający warunki konieczne do uzyskania patentu, najrozsądniej jest udać się po fachową pomoc do rzecznika patentowego. Dlaczego? Ponieważ bardzo łatwo jest źle dokonać zgłoszenia patentowego. Wynalazek który raz został już zgłoszony, a spotkał się z decyzją odmowną ze strony Urzędu Patentowego nie może zostać ponownie zgłoszony. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – wynalazek nie spełnia już koniecznej przesłanki nowości, gdyż podczas poprzedniego zgłoszenia wszedł on już do stanu techniki i jest znany.

Zobacz: Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 1)

Co zawiera zgłoszenie?

Zgłoszenie wynalazku powinno zawierać:

1)    podanie zawierające oznaczenie zgłaszającego, określenie przedmiotu zgłoszenia oraz wniosek o udzielenie patentu lub patentu dodatkowego

2)    opis wynalazku ujawniający jego istotę

Opis wynalazku powinien przedstawiać wynalazek na tyle jasno i wyczerpująco, aby znawca mógł ten wynalazek urzeczywistnić. Opis ten powinien zawierać tytuł odpowiadający przedmiotowi wynalazku, określać dziedzinę techniki której dotyczy, a także znany zgłaszającemu stan techniki oraz przedstawiać w sposób szczegóły przedmiot rozwiązania, z objaśnieniem figur rysunków i przykładem, lub przykładami realizacji bądź stosowania wynalazku

3)    zastrzeżenie lub zastrzeżenia patentowe

Powinny być w całości poparte opisem patentowym i określać w sposób zwięzły, lecz jednoznaczny, przez podanie cech technicznych rozwiązania, zastrzegany wynalazek, oraz zakres żądanej ochrony patentowej. Każde zastrzeżenie powinno być ujęte w jednym zdaniu, lub równoważniku zdania.

4)    skrót opisu - zawiera zwięzłą i jasną informację określającą przedmiot i charakterystyczne cechy techniczne wynalazku, oraz wskazanie jego przeznaczenia.

5)    Zgłoszenie wynalazku powinno zawierać również rysunki, jeżeli są one niezbędne do zrozumienia jego istoty

Rysunki w sposób czytelny, w połączeniu z opisem i zastrzeżeniami patentowymi powinny odtwarzać przedmiot wynalazku, w ujęciu schematycznym, bez tekstu, z wyjątkiem pojedynczych wyrazów.

Zgłoszenie wynalazku może zawierać również  więcej niż jeden wynalazek, jeżeli są one połączone ze sobą w taki sposób, że stanowią jeden pomysł wynalazczy.  Jeżeli w toku postępowania, Urząd Patentowy stwierdzi, że wynalazki te nie spełniają warunku jednolitości wynalazku, urząd wzywa zgłaszającego do dokonania oddzielnych zgłoszeń.

Jeżeli zgłoszenia oddzielne nie wpłyną w terminie wyznaczonym, uważa się że zgłoszenie pierwotne dotyczy wynalazku podanego na pierwszym miejscu, natomiast pozostałe wynalazki zostały przez zgłaszającego wycofane.  

Zgłoszenie wynalazku dokonane może być w formie pisemnej, za pomocą telefaksu lub w formie elektronicznej. Jeżeli zgłoszenia dokonano telefaksem, orginał zgłoszenia musi być dostarczony do urzędu w formie pisemnej w ciąg 30 dni.

Jeżeli zgłoszenie przesłane w postaci elektronicznej zawiera szkodliwe oprogramowanie Urząd Patentowy nie jest zobowiązany do otwierania takiej korespondencji!

Zobacz: Czym jest ubezpieczenie leasingu?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Portal Procesowy

Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »