| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Ochrona praw twórcy > Pomysły w prawie autorskim – czy są chronione

Pomysły w prawie autorskim – czy są chronione

To co niejednokrotnie stanowi o sile jakiegoś produktu bądź o jego dobrej sprzedaży to pomysł na kampanię reklamową. Powstaje jednak pytanie czy taki pomysł na kampanię reklamową, eventową czy społeczną jest chroniony przez prawo?

Prawo autorskie pomysłów nie chroni

W tym miejscu warto przypomnieć, iż, na podstawie prawa autorskiego, nie są chronione pomysły, idee, patenty, procedury, receptury.

Często jednak pomysł w znaczeniu potocznym oznacza już utwór w znaczeniu prawnym. W znaczeniu prawnym pomysłem może być np. wysyłanie kartek świątecznych do swoich klientów czy kontrahentów. Każdy może „wpaść” na taki pomysł.

Zobacz: Prawa do nadań programów oraz pierwszych wydań – porada

Pomysł jako rozwiązanie- może podlegać ochronie

Jeśli jednak określimy wygląd kartek świątecznych, obierzemy grupę docelową, określimy również treść tych kartek, ich budowę, kształt itp., a wszystko to będzie nacechowane twórczością, oryginalnością i indywidualnością autora, to pomimo, iż cały czas mamy wrażenie „świetnego pomysłu” w potocznym rozumieniu, to na gruncie prawa będziemy mogli już mówić o utworze. Dlatego też, jeśli uszczegółowimy, opiszemy nasz pomysł w sposób drobiazgowy, prawo autorskie będzie uznawać takie dzieło nie za pomysł, ale za utwór, który jest chroniony zarówno w całości jak i w części.

Pomimo iż same pomysły nie są chronione przez prawo autorskie, ich ochrona może przebiegać na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Z art. 2 ustawy o nieuczciwej konkurencji wynika bowiem, iż za przedsiębiorcę uznaje się osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, uczestniczą w działalności gospodarczej.

Zobacz: Prawa do artystycznych wykonań oraz prawa do fonogramów i wideogramów

Przy czym – jak zgodnie stanowi doktryna i orzecznictwo „działanie w celu osiągnięcia zysku (zarobkowe) nie jest konieczną przesłanką zakwalifikowania określonego podmiotu jako przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji .

Podsumowując:

  1. Mimo iż pomysły, idee, prawdy naukowe czy receptury nie są objęte ochroną prawno autorską należy pamiętać, iż mogą być chronione na podstawie odrębnych ustaw.
  2. Potoczne rozumienie „pomysłu” różni się od prawnego pojęcia – stąd często mówimy o utworze w znaczeniu prawnym a nie pomysł.
  3. Z pomysłu każdy może korzystać – o czym warto pamiętać.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wydawnictwo Septem

Septem (literatura poradnikowa) - To literatura poradnikowa dla wszystkich - począwszy od pasjonatów odczuwających nieustanny głód wiedzy po wszystkich poszukujących w książce dobrej rady i interesującej rozrywki.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »