REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Funkcje znaku towarowego/fot. Fotolia
Funkcje znaku towarowego/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znaki towarowe używane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym realizują określone funkcje, np. funkcję oznaczenia pochodzenia, czyli skutecznie odróżniającą go od produktów lub usług konkurencyjnych.

Znak towarowy w czasach gospodarki wolnorynkowej odgrywa niekwestionowaną rolę. W obrocie gospodarczym całokształt oddziaływań znaku towarowego można określić mianem funkcji znaku towarowego.

REKLAMA

Funkcje znaku towarowego

Wyróżniamy trzy podstawowe funkcje znaku towarowego:

-  oznaczenia pochodzenia (odróżniającą),

-  gwarancyjną (jakościową),

-  reklamową [1].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: E-book nie jest towarem

Oznaczenie pochodzenia

Oznaczenie pochodzenia jest funkcją konstytutywną i pierwotną. Systemy prawne przyznają jej bezpośrednią ochronę, charakteryzującą się tym, że uprawniony uzyskuje prawo zakazywania osobom trzecim używania znaku podobnego, jeżeli powodowałoby to ryzyko pomyłki co do pochodzenia towaru [2].

Zobacz: Gwarancja i rękojmia na towary kupione na bazarze

REKLAMA

Znak towarowy musi nadawać się do odróżniania towarów. Dzięki wskazanej funkcji znak spełnia swoją podstawową rolę, jaką jest pozyskiwanie nabywców. Funkcja ta pozwala odróżnić towary od towarów wytwarzanych lub wprowadzanych do obrotu przez inne przedsiębiorstwa i wskazuje źródło ich pochodzenia opatrzonego znakiem towarowym [3]. Znak towarowy wyraża tożsamość towarów i usług. Dzięki znakowi towarowemu, nabywca towaru uzyskuje informację, że towary, które są sygnowane danym znakiem są tego samego pochodzenia.

W doktrynie, jako warunki zdolności odróżniania znaku wyróżnia się wymóg zmysłowej postrzegalności, samodzielności i jednolitości oznaczenia oraz w wyniku implementacji dyrektywy Rady nr 89/104/EWG wymóg graficznej przedstawialności oznaczenia. Te cechy muszą wystąpić razem, żeby spełniały funkcję znaku towarowego. Zmysłowa postrzegalność oznaczenia ma za zadanie wywołanie pozytywnej reakcji u potencjalnych konsumentów. Wymóg jednolitości oznacza, że znak powinien cechować się stosowną skrótowością [4]. Ponadto oznaczenie musi charakteryzować się odrębnością względem towaru, spełniając w ten sposób wymóg samodzielności [5].

Zobacz też: Reklamacja towarów promocyjnych i gratisów

Znak towarowy jest niezależny od towaru, który indywidualizuje. Przesłanka graficznej przedstawialności, jako konstytutywny element zdolności odróżniania znaku znajduje się w art. 120 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej. Ten wymóg jest zdeterminowany spełnieniem funkcji publikacyjnej, która wiąże się z wpisem znaku towarowego do rejestru. Graficzna przedstawialność oznaczenia pozwala na sprecyzowane określenie przedmiotu ochrony.

Funkcja gwarancyjna

Obok siły indywidualizacyjnej znaku, posiada on także inną znaczącą cechę: funkcję gwarancyjną, zwaną także funkcją jakościową. Znak gwarantuje nabywcy zakup towaru o trwałej jakości i zapewnia o stałym poziomie jego cech. W tym sensie znak jest oznaczeniem pochodzenia, przez co informuje kupującego, że towar pochodzi od tego samego dostawcy. To znak towarowy ma spełniać wymogi, oczekiwania konsumenta oraz świadczyć o jak najwyższej jakości towarów. Nabywca oczekuje od oznakowanego towaru jakości, która ma wywodzić się z jego pochodzenia.

Zobacz: Kiedy przedsiębiorca odpowiada za niezgodny z umową towar konsumpcyjny?

Funkcja gwarancyjna w pierwszej linii stawia na doświadczenie i opiera się na poziomie jakości, dzięki czemu przyciąga klienta. Oznakowanie i jakość łączą się razem w obraz wspomnienia, który nadaje znakowi osobliwą siłę reklamy. Okoliczności faktyczne takie jak poziom technologiczny przedsiębiorstwa, aktywność i dbałość przedsiębiorcy o jakość towaru wywierają wpływ na możliwość spełnienia funkcji gwarancyjnej. Dzięki tej funkcji przedsiębiorca może dążyć do zachowania ugruntowanej pozycji na rynku, która stanowi cenny atut w walce konkurencyjnej o pozyskanie nowych klientów i utrzymanie aktualnych nabywców.

Funkcja reklamowa

Poprzez nakłanianie konsumentów do zakupu oznakowanego towaru, znak towarowy spełnia funkcję reklamową. Znak ma za zadanie skomunikować się z potencjalnym nabywcą oraz zachęcić go do zakupu zareklamowanego produktu. Reklama promuje znak i dzięki niej zyskuje on nowych klientów. Znak towarowy jest doskonałym instrumentem, który może być wykorzystywany w reklamie, ponieważ ze względu na swoją strukturę łatwo zapada w pamięć i ułatwia komunikację z konsumentem. Jego celem jest na początku zaistnienie produktu, a następnie umocnienie jego pozycji na rynku oraz zdobycie klienteli. Reklama kształtuje wyobrażenie konsumenta o danym towarze i przekazuje informacje o nim. Funkcja reklamowa pozostaje w ścisłym związku z funkcją gwarancyjną, która zapewnia jakość i walory danego towaru oraz stwarza warunki do rozwoju funkcji reklamowej.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Autor: Daria Poczkajska

Niniejszy wpis jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prawnej Renata Urowska i Wspólnicy sp.k.

[1] R. Skubisz,  Funkcje znaku towarowego. Księga pamiątkowa z okazji 80-lecia rzecznictwa patentowego w Polsce Warszawa 2001, s. 163 i nast.

[2] U. Promińska (w:) Prawo własności przemysłowej, red. U. Promińska, Warszawa 2005, s. 199.

[3] M. Załucki, Europejskie prawo znaków towarowych. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa 2009, s. 53.

[4] E. Nowińska, U. Promińska, M. duVall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2005, s. 188.

[5] E. Nowińska, U. Promińska, M. duVall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2005, s. 188.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA