REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utwór w prawie autorskim

Prawo autorskie./ Fot. Fotolia
Prawo autorskie./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo autorskie chroni przejawy ludzkiej twórczości, które da się zakwalifikować jako utwór. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z utworem?

Przedmiot prawa autorskiego

Przedmiotem ochrony prawno-autorskiej jest utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego).

REKLAMA

Aby zatem dany przejaw działalności został uznany za utwór w rozumieniu prawa autorskiego musi przede wszystkim być przejawem „działalności twórczej”, a zatem cechować się pewną niepowtarzalnością. Przykładowo może ona przejawiać się poprzez ujęcie danego zagadnienia w nowym znaczeniu.

Zobacz: Prawo autorskie - vademecum

Indywidualny charakter

Niezależnie od ustalenia, iż dana działalność człowieka cechuje się przejawem twórczej działalności, do uznania za utwór wymagane jest jeszcze ustalenia, iż chodzi o indywidualny charakter takiej działalności, czyli pewien stopień jej niepowtarzalności.

Utrwalenie w jakiejkolwiek postaci

REKLAMA

Momentem, w którym powstaje utwór w rozumienia prawa autorskiego jest moment jego uzewnętrzniania, nazwany w treści ustawy „utrwaleniem w jakiejkolwiek postaci”. Ochrona prawno-autorska przynależy bowiem jedynie utrwalonym przejawom ludzkiej twórczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem utworem w rozumieniu prawa autorskiego nie będzie sam pomysł, który nie został utrwalony np. w formie zapisu. Z kolei pomysł na kampanię reklamową, który zostanie np. ustalony w formie utworu audiowizualnego, będzie już podlegał ochronie prawno-autorskiej.

Co może być utworem?

Art. 1 ust. 2 Prawa autorskiego wymienia przy tym pewien katalog utworów w rozumieniu ustawy, wskazując, iż chodzi m.in. o utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, czy znakami graficznymi. To także utwory plastyczne, fotograficzne, lutnicze, czy wzory przemysłowe. Ochrona prawno-autorska przysługuje także utworom architektonicznym, czy muzycznym, scenicznym lub audiowizualnym. Katalog ten nie jest zamknięty, a ustalenie, iż dana działalność ma przejaw utworu następuje po spełnieniu wyżej określonych przesłanek.

Zobacz: Utwory audiowizualne a prawa autorskie

Oryginalność formy, nie treści

Podstawową zasadą prawa autorskiego jest ochrona formy, nie samej treści. Dlatego też nie istnieje wymóg oryginalności (nowości) treści. Stąd też przedmiotem prawa autorskiego będą także różne opracowania istniejących już utworów. Chodzi tutaj o tłumaczenia, przeróbki oraz adaptacje cudzych utworów (art. 2 Prawa autorskiego). Utworem samym w sobie może być również zbiór, czy antologia, która może zawierać zarówno chronione lub niechronione materiały (np. dokumenty urzędowe). Musi jednak spełniać warunki uznania za utwór (twórczy charakter).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA