| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > W jaki sposób zastosować skrócony okres wypowiedzenia?

W jaki sposób zastosować skrócony okres wypowiedzenia?

Pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia umowy o pracę jednostronnie bądź na podstawie porozumienia stron. Jednakże skrócenia można dokonać jedynie z przyczyn niedotyczących pracownika i może dotyczyć tylko 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres 3-miesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca (art. 361 § 1 Kodeksu pracy, dalej k.p.). Oprócz tego strony stosunku pracy mogą po dokonaniu wypowiedzenia umowy o pracę przez jedną z nich ustalić wcześniejszy termin rozwiązania umowy (art. 36 § 6 k.p.). Ustalenie takie nie zmienia trybu rozwiązania umowy o pracę.

Skrócenie wypowiedzenia przez pracodawcę

Jednostronne skrócenie okresu wypowiedzenia przez pracodawcę może dotyczyć tylko 3-miesięcznego wypowiedzenia (dotyczy to więc pracowników zatrudnionych w danej firmie co najmniej 3 lata). Okres ten po skróceniu nie może być krótszy niż 1 miesiąc. Dopuszczalne jest więc skrócenie okresu wypowiedzenia do 2 miesięcy, ale już nie do 2 tygodni.

Przy ustalaniu zakładowego stażu pracy w celu określenia długości okresu wypowiedzenia bierzemy pod uwagę wszystkie okresy zatrudnienia u danego pracodawcy, które obejmują:

● zatrudnienie na podstawie obecnej (wypowiadanej) umowy zawartej na czas nieokreślony,

● okresy zatrudnienia na podstawie wcześniej łączących strony umów o pracę (np. umowy na okres próbny, umowy na czas określony), bez względu na ewentualne przerwy między tymi umowami (uchwała SN z 15 stycznia 2003 r., III PZP 20/02, OSNP 2004/1/4),

● okresy zatrudnienia przypadające u poprzedniego (innego) pracodawcy, jeżeli do zmiany pracodawcy doszło na zasadach określonych w art. 231 k.p., a także w innych przypadkach, gdy z mocy odrębnych przepisów nowy pracodawca jest następcą prawnym w stosunkach pracy nawiązanych przez pracodawcę poprzednio zatrudniającego pracownika.

PRZYKŁAD

Pracodawca zamierza wypowiedzieć umowę pod koniec miesiąca. W połowie następnego miesiąca pracownikowi mija 3-letni okres zatrudnienia w firmie. W takim przypadku trzeba zastosować 3-miesięczny okres wypowiedzenia.

Do okresu zatrudnienia, od którego zależy długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, wlicza się okres wypowiedzenia tej umowy (uchwała SN z 4 kwietnia 1979 r., I PZP 33/78, OSNC 1979/10/188). Okres zatrudnienia u danego pracodawcy jest liczony do dnia rozwiązania umowy, tj. upływu okresu wypowiedzenia. Skoro w połowie przyszłego miesiąca mija okres pracy skutkujący wydłużeniem wypowiedzenia do 3 miesięcy, to obowiązuje w tym przypadku taka właśnie długość wypowiedzenia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Warunki zastosowania skróconego okresu wypowiedzenia

Krótszy okres wypowiedzenia może nastąpić w razie wypowiedzenia uzasadnionego:

● upadłością lub likwidacją pracodawcy,

● przyczynami niedotyczącymi pracowników.

Użyte w tej sytuacji określenie „przyczyny niedotyczące pracowników” obejmuje wszystkie sytuacje, w których przyczyna zwolnienia nie leży po stronie pracownika.

Możliwość skrócenia okresu wypowiedzenia nie jest w tym przypadku zawężona jedynie do pracodawców, do których stosujemy przepisy ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, czyli pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników. W razie wypowiedzenia, którego podstawą są przyczyny leżące po stronie pracodawcy, skrócenie okresu wypowiedzenia może zastosować także pracodawca zatrudniający mniej osób.

Umowa o pracę rozwiązuje się z upływem skróconego okresu wypowiedzenia, a za pozostałą jego część pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości należnego mu wynagrodzenia. Odszkodowanie to nie podlega składkom na ubezpieczenia społeczne (§ 2 pkt 3 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »