| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jaką odpowiedzialność ponoszą pracownicy?

Jaką odpowiedzialność ponoszą pracownicy?

Każda osoba podejmująca się zatrudnienia powinna przestrzegać zasad organizacji i porządku pracy w danym zakładzie. W przypadku niedostosowania się do obowiązujących reguł pracodawca może zastosować wobec pracownika kary. Jaką odpowiedzialność ponoszą pracownicy?

Pracownik, w świetle przepisów Kodeksu pracy, zobowiązany jest przestrzegać ustalonej organizacji i porządku w pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, jak również przyjętego sposobu potwierdzenia przybycia i obecności oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. W przypadku nieprzestrzegania regulaminu pracodawca może zastosować karę upomnienia lub nagany.

Kary pieniężne

Natomiast za nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w godzinach pracy grozi również kara pieniężna. Za jedno wykroczenie lub za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być ona wyższa od wysokości jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie nie może przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty.

Środki pozyskane z kar pieniężnych pracodawca zobowiązany jest przeznaczyć na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kara może być zastosowana tylko i wyłącznie po wcześniejszym wysłuchaniu pracownika. Pracodawca ma na to do dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązków i do trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia przez pracownika. W sytuacji, gdy terminy te nie zostaną zachowane, kara nie może być zastosowana. W sytuacji, gdy z powodu nieobecności w pracy pracownik nie może zostać wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu rozpoczyna się w dniu stawienia się pracownika w pracy.

Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Kadry i ZUS

Jak określić rodzaj kary?

Określając karę, bierze się pod uwagę przede wszystkim rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika oraz jego dotychczasowy stosunek do pracy. O karze pracodawca powiadamia na piśmie, wskazując datę dopuszczenia się naruszenia oraz pouczając o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia, czyli w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia o karze. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca, po zapoznaniu się ze stanowiskiem zakładowej organizacji związkowej, która reprezentuje pracownika. Jeśli w ciągu 14 dni od daty wniesienia sprzeciwu pracodawca go nie odrzuci, stanowi to o uwzględnieniu sprzeciwu. Pracodawca zobowiązany jest wtedy zwrócić podwładnemu równowartość kwoty wymierzonej kary. 

W przypadku odrzucenia sprzeciwu pracownik ma prawo, w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o jego odrzuceniu, wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.

Po roku nienagannej pracy, karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa się z akt osobowych pracownika. Pracodawca może również uznać karę za niebyłą przed upływem wskazanego okresu.

Zobacz również: Jak powinno wyglądać legalne zatrudnienie?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »