| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jaką odpowiedzialność ponoszą pracownicy?

Jaką odpowiedzialność ponoszą pracownicy?

Każda osoba podejmująca się zatrudnienia powinna przestrzegać zasad organizacji i porządku pracy w danym zakładzie. W przypadku niedostosowania się do obowiązujących reguł pracodawca może zastosować wobec pracownika kary. Jaką odpowiedzialność ponoszą pracownicy?

Pracownik, w świetle przepisów Kodeksu pracy, zobowiązany jest przestrzegać ustalonej organizacji i porządku w pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, jak również przyjętego sposobu potwierdzenia przybycia i obecności oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. W przypadku nieprzestrzegania regulaminu pracodawca może zastosować karę upomnienia lub nagany.

Kary pieniężne

Natomiast za nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w godzinach pracy grozi również kara pieniężna. Za jedno wykroczenie lub za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być ona wyższa od wysokości jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie nie może przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty.

Środki pozyskane z kar pieniężnych pracodawca zobowiązany jest przeznaczyć na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kara może być zastosowana tylko i wyłącznie po wcześniejszym wysłuchaniu pracownika. Pracodawca ma na to do dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązków i do trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia przez pracownika. W sytuacji, gdy terminy te nie zostaną zachowane, kara nie może być zastosowana. W sytuacji, gdy z powodu nieobecności w pracy pracownik nie może zostać wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu rozpoczyna się w dniu stawienia się pracownika w pracy.

Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Kadry i ZUS

Jak określić rodzaj kary?

Określając karę, bierze się pod uwagę przede wszystkim rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika oraz jego dotychczasowy stosunek do pracy. O karze pracodawca powiadamia na piśmie, wskazując datę dopuszczenia się naruszenia oraz pouczając o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia, czyli w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia o karze. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca, po zapoznaniu się ze stanowiskiem zakładowej organizacji związkowej, która reprezentuje pracownika. Jeśli w ciągu 14 dni od daty wniesienia sprzeciwu pracodawca go nie odrzuci, stanowi to o uwzględnieniu sprzeciwu. Pracodawca zobowiązany jest wtedy zwrócić podwładnemu równowartość kwoty wymierzonej kary. 

W przypadku odrzucenia sprzeciwu pracownik ma prawo, w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o jego odrzuceniu, wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.

Po roku nienagannej pracy, karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa się z akt osobowych pracownika. Pracodawca może również uznać karę za niebyłą przed upływem wskazanego okresu.

Zobacz również: Jak powinno wyglądać legalne zatrudnienie?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

LingoLab.pl

Internetowa Szkoła Językowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »