| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Premiowanie i nagradzanie pracowników

Premiowanie i nagradzanie pracowników

Przyznanie pracownikowi premii bądź nagrody uzależnione jest od wysokości wynagrodzenia, gdyż stanowią one zmienne składniki wynagrodzenia. Czym różni się premia od nagrody i w jaki sposób świadczenia te są wypłacane?

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy wysokość wynagrodzenia pracownika ustalana jest na podstawie rodzaju pracy, ilości i kwalifikacji wymaganych do jej wykonywania. W celu określenia wynagrodzenia za pracę ustala się wysokość oraz zasady przyznawania pracownikom stawek wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku, a także innych (dodatkowych) składników wynagrodzenia, jeżeli zostały one przewidziane z tytułu wykonywania określonej pracy (art. 78 § 2 k.p.). Wobec tego składniki wynagrodzenia należy podzielić na:


· obligatoryjne - stawki wynagrodzenia za określoną pracę (miesięczna, godzinowa bądź prowizyjna)

· fakultatywne - dodatkowe składniki wynagrodzenia przyznawane pracownikom na podstawie regulacji obowiązujących w zakładzie pracy u danego pracodawcy (premie, nagrody, dodatki).


W odniesieniu do dodatkowych składników, mogą mieć one charakter stały i zmienny. Charakter stały polega na regularnym nabywaniu prawa do tego składnika, w określonych terminach - zwykle comiesięcznych. Prawo otrzymania składnika pracownik nabywa wraz z prawem do wynagrodzenia zasadniczego. Do najbardziej znanych rodzajów składników należą: dodatek z tytułu stażu pracy, dodatek za wykonywanie pracy uciążliwej albo szkodliwej dla zdrowia, dodatek z tytułu posiadania dodatkowych kwalifikacji i dodatek funkcyjny.


Zmienny charakter składników oznacza, że pracownik nie nabywa do nich prawa w określonych terminach wraz z wynagrodzeniem. Do ich otrzymanie konieczne jest spełnienie określonych prawem przesłanek. Najbardziej znanymi zmiennymi składnikami są premie i nagrody.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM:
Moja Firma - Kadry i ZUS


Czym jest premia?


Premia jest często wykorzystywanym w praktyce składnikiem wynagrodzenia, który ma charakter roszczeniowy, bowiem wymaga spełnienia uprzednio określonych przesłanek. Premia stanowi część wynagrodzenia i podlega takiej samej ochronie prawnej jak inne składniki. Ponadto należy pamiętać, że to pracodawca ustala zasady premiowania w regulaminie premiowania - zarówno w umowie, regulaminie wynagradzania czy układzie zbiorowym. Postanowienia regulaminu premiowania mogą uzależniać prawo do premii od wykonania konkretnych zadań premiowych. Pracownikowi nie przysługuje uprawnienie do premii nawet wtedy, gdy niewykonanie tych zadań nastąpiło z przyczyn leżących po stronie zakładu pracy (wyr. SN, I PRN 90/85). Jeżeli prawo pracownika do premii wynika z umowy o pracę, to niekorzystna zmiana regulaminu premiowania może nastąpić tylko za jego zgodą wyrażoną w porozumieniu zmieniającym umowę lub w drodze wypowiedzenia warunków płacy (wyr. SN, I PKN 23/96). Premia ma często charakter motywacyjny dla pracownika i może być uzależnione od nienagannego wykonywania obowiązków pracownika zgodnie z poleceniami pracodawcy. Zatem wysokość premii może być ustalona przez pracodawcę w dowolnej wysokości, biorąc pod uwagę określone kryteria obiektywne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »