| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Konsekwencje prawne za niezgłoszenie ciężkiego wypadku przy pracy

Konsekwencje prawne za niezgłoszenie ciężkiego wypadku przy pracy

Pracodawca ma obowiązek powiadomić odpowiedni okręgowy inspektorat pracy oraz prokuraturę, jeżeli wypadek, któremu uległ pracownik był kwalifikowany jako śmiertelny, ciężki lub zbiorowy. Jakie konsekwencje poniesie pracodawca w przypadku niezgłoszenia?

Sankcje za niepowiadomienie o wypadku


Niedopełnienie ciążącego na pracodawcy obowiązku zawiadomienia odpowiednich organów o wypadku rodzi znaczne konsekwencje. Jeżeli pracodawca wbrew obowiązkowi nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy, prokuratora lub innego właściwego organu o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy, nie zgłasza choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę, nie ujawnia wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, albo przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące takich wypadków i chorób podlega karze grzywny w wysokości od 1 000 zł do 30 000 zł. W takiej sytuacji może zostać również wydana decyzja administracyjna przez państwowego inspektora pracy o nakazie ustalenia przyczyn wypadku. Niewykonanie postanowień decyzji w wyznaczonym terminie wiąże się również z nałożeniem kary grzywny w takiej samej wysokości. Istotne jest, że pracodawca ma również obowiązek powołania zespołu powypadkowego, w którego skład powinien wchodzić reprezentant pracodawcy, czyli pracownik bhp oraz społeczny inspektor pracy. Jeżeli jednak nie jest możliwe powołanie zespołu w takiej postaci, wówczas w jego skład może wchodzić pracodawca i specjalista z zewnątrz, czyli pracownik bhp.


Ponadto umyślne zaniechanie wypełnienia obowiązku przez pracodawcę, kwalifikowane jako czyn bezprawny będzie wypełniało znamiona przestępstwa z art. 221 kodeksu karnego, który stanowi, że kto wbrew obowiązkowi nie zawiadamia w terminie właściwego organu o wypadku przy pracy lub chorobie zawodowej albo nie sporządza lub nie przedstawia wymaganej dokumentacji, podlega grzywnie do 180 stawek dziennych albo karze ograniczenia wolności.


Dodatkowo zespół powypadkowy sporządza stosowny protokół z przeprowadzonych działań, które pracodawca zobowiązany jest umieścić w dokumentacji wypadkowej i przechowywaniem jej w warunkach niegrożących jej naruszeniu bądź zniszczeniu przez okres 10 lat. Jeżeli pracodawca nie dopełni tego obowiązku powinien liczyć się z konsekwencjami w postaci nałożenia na niego kary grzywny w wysokości od 1 000 zł do 30 000 zł., a umyślne zaniechanie prowadzenia dokumentacji może wypełniać znamiona przestępstwa z art. 221 k.k. Kara grzywny może być nałożona w drodze mandatu karnego przez inspektora pracy, jeżeli uważa on, że będzie wystarczająca w wysokości do 2 000 zł. Jeżeli jednak pracodawca popełnia takie samo wykroczenie w ciągu 2 lat przeciwko prawom pracownika, wówczas mandat może wynosić do 5 000 zł. W pozostałych przypadkach orzeka sąd na podstawie złożonego przez inspektora pracy wniosku.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Kadry i ZUS

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek sp. z o.o.

Skrivanek sp. z o.o. jest jedną z największych firm tłumaczeniowych i szkół językowych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »