| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Termin wydania świadectwa pracy

Termin wydania świadectwa pracy

Świadectwo pracy jest wydawane pracownikowi w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem pracodawcy i nie może być uzależnionym od spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków przez pracownika. W jakim terminie należy wydać pracownikowi świadectwo pracy?

Świadectwo pracy

Świadectwo pracy zawiera informacje dotyczące pracownika, które ułatwiają przyszłemu pracodawcy ustalenie przysługujących pracownikowi uprawnień. Niedopełnienie obowiązku wydania świadectwa pracy jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Zobacz: Zasady wydawania świadectw pracy

Termin wydania świadectw pracy

Pracodawca musi wydać świadectwo pracy niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy.

Terminy wydawania świadectw pracy uległy zmianie w związku z nowelizacją Kodeksu pracy, która obowiązuje od 21 marca 2011 roku. Zgodnie z nowelizacją pracownik, który pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy otrzyma świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.

Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

W powyższym przypadku możliwe jest więc wydanie zbiorczego świadectwa pracy. Świadectwo takie wydaje się w dniu upływu 24 miesięcznego terminu zatrudnienia. Jeżeli rozwiązanie umowy następuje przed upływem 24 miesięcy - świadectwo pracy jest wydawane w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

Należy jednak pamiętać, że pracownik może zażądać wydania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej ze wspomnianych umów o pracę. Gdy pracownik zgłosi takie żądanie pracodawca ma obowiązek wydania  świadectwa pracy w terminie 7 dni od wpływu pisemnego wniosku pracownika,

Zobacz: Czy za wystawienie błędnego świadectwa pracy można dostać mandat od inspektora pracy

Świadectwo wydaje się w dniu ustania stosunku pracy

Pracodawca musi już w dniu ustania stosunku pracy mieć przygotowane świadectwo pracy dla pracownika. Błędnym jest rozumowanie, że na zawsze pracodawca ma 7 dni na wydanie świadectwa pracy. Siedmiodniowy termin obowiązuje tylko w przypadku, gdy nie jest możliwe wydanie pracownikowi świadectwa pracy bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy.

Nieterminowe wydanie świadectwa pracy jest niezgodne z obowiązującymi przepisami i jest zagrożone karą grzywny.

Wypełnianie świadectwa pracy

Świadectwo pracy powinno być wypełnione zgodnie z obowiązującym wzorem i wytycznymi określonymi w rozporządzeniu z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu jego wydawania.

Zobacz: Jak prawidłowo wypełnić świadectwo pracy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Chajec, Don-Siemion & Żyto Kancelaria Prawna

Kancelaria Chajec, Don-Siemion & Żyto jest zespołem wykwalifikowanych specjalistów z różnych dziedzin prawa i biznesu, charakteryzujących się praktycznym, pro-biznesowym podejściem i umiejętnością sprawnego działania, współpracujących ze sobą w biurach w Warszawie, Krakowie i Łodzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »