| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jak znaleźć dobrego pracownika

Jak znaleźć dobrego pracownika

Trudności ze znalezieniem pracy i rosnąca konkurencja wśród osób ubiegających się o stanowiska firmowe to, wbrew pozorom, problem także dla pracodawców otwierających proces rekrutacji. Dowiedz się, co zrobić, by dokładnie „przejrzeć” kandydata, poznać jego mocne i słabe strony oraz maksymalnie usprawnić przebieg poszukiwania pracownika.



CV to nic innego, jak ulotka reklamowa osób poszukujących pracę. Łatwo w nim nagiąć prawdę lub zwyczajnie - nie zwrócić uwagi na aspekty, które tak naprawdę dyskwalifikują w naszych oczach danego kandydata.
 


Zaczynając analizować zgłoszenie, koniecznie zwróć uwagę na:


•    Dane osobowe, w tym - adres kandydata. Kiedy ma to znaczenie? Głównie w przypadkach, gdy praca jest zmianowa i konieczne są np. nocne dojazdy. Im dalej od firmy, tym gorzej dla przyszłego pracownika.

•    Wykształcenie: sprawdź dokładnie czy kandydat podaje wyłącznie nazwę uczelni, czy dodatkowo - zdobyty tytuł naukowy. Zdarza się, że zgłaszający nie ma wyższego wykształcenia, a dopisek o uczelni zawiera w CV wyłącznie po to, by nie być odrzuconym już na pierwszym etapie rekrutacji.

•    Doświadczenie zawodowe: przyjrzyj się datom. Jeżeli podane są tylko lata np. od 2010 do 2011, to bardzo prawdopodobne, że kandydat miał przerwy między poszczególnymi zajęciami i próbuje to ukryć, nie podając bardziej szczegółowych informacji.

•    Hobby/zainteresowania: jeżeli jest ich wiele i wiążą się z wyjazdami, np., wspinaczka górska, to zastanów się, czy ta osoba na pewno ma czas na pracę i co tak naprawdę będzie traktować priorytetowo.


Jak tłumaczą eksperci od szkoleń e-learningowych z NetAkademia.pl, każda rozmowa rekrutacyjna powinna odbywać się według szczególnych zasad. Ich stosowanie znacząco podnosi efektywność pracy osoby rekrutującej, co więcej - wpływa pozytywnie na wizerunek całej firmy. Dzięki zachowaniu scenariusza, możemy dokładnie wybadać kandydata i poznać nie tylko mocne, ale i słabe strony osoby ubiegającej się o pracę.
 


•    Zasada 20:80 - do ciebie należy 20% czasu potrzebnego na odbycie rozmowy. To wystarczająco dużo na zadanie pytań i wyjaśnienie wątpliwości. Większość czasu powinien mówić kandydat. Przecież po to go zaprosiłeś - aby lepiej go poznać.

•    Najpierw pytania, później wyjaśnienia. Daj szansę kandydatowi na sformułowanie odpowiedzi na nurtujące cię pytania. Dopiero, gdy je uzyskasz, opowiedz więcej o stanowisku i zadaniach. Odwrotna kolejność spowoduje, że podpowiesz kandydatowi, jakich informacji się spodziewasz, przez co będzie on odpowiadał zgodnie z twoimi oczekiwaniami, a nie - zgodnie z prawdą.

•    Zawsze daj kandydatowi szansę na zadanie pytań. To, jakie padną, stanowi dla ciebie cenną informację o osobie ubiegającej się o pracę.


W czasie rozmowy kwalifikacyjnej najbardziej efektywne są tzw. pytania scenariuszowe lub odnoszące się bezpośrednio do doświadczenia kandydata. Pozwalają one sprawdzić intuicję, talent i predyspozycje przyszłego pracownika.
 


•    Pytania scenariuszowe to wszystkie te zaczynające się od: „a co pan by zrobił w sytuacji”, „proszę sobie wyobrazić, że”. Wykorzystuje się je w stosunku do osób z małą praktyką zawodową, które nie mają możliwości odniesienia się do swoich doświadczeń.

•    W przypadku osób z doświadczeniem zawodowym, lepiej dopytywać o konkretne sytuacje, np.: „proszę opowiedzieć o sytuacji, w której”, „jaką decyzję podjęła pani w związku z”.

•    Nigdy nie zadawaj pytań zamkniętych typu: „czy miał pan taką sytuację w firmie”, wówczas możesz nie uzyskać odpowiedzi. Narzucenie domniemania doświadczenia spowoduje, że kandydat włoży więcej wysiłku w przypomnienie sobie danej sytuacji niż faktyczną odpowiedź.


Wybór kandydata, który zasili zespół, to nie koniec procesu rekrutacyjnego. Pamiętaj, że w twoje poszukiwania zaangażowanych było wiele osób i im wszystkim należy się informacja. - Podkreślmy konieczność pozostawienia po sobie pozytywnego wizerunku, zatem podziękowania za poświęcony czas wszystkim osobom, które uczestniczyły w rekrutacji - radzi Włodzimierz Rosiński, trener z NetAkademia.pl. Po drugie należy pamiętać o zabezpieczeniu danych osobowych kandydatów, którzy nadesłali swoje CV. Te, które absolutnie nie spełniły oczekiwań - usuń, zniszcz. Te, które wydają ci się nadal interesujące - zabezpiecz i zostaw, gdyż... nie wiadomo kiedy znowu będziesz rekrutował!


Materiał powstał na bazie kursu internetowego z certyfikatem „Jak znaleźć dobrego pracownika” NetAkademia.pl.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Duchnowska

certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu, mediator rodzinny, specjalista w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »