| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Obowiązki pracodawcy likwidującego prowadzoną działalność gospodarczą

Obowiązki pracodawcy likwidującego prowadzoną działalność gospodarczą

Pracodawca, likwidując działalność gospodarczą, musi rozwiązać łączące go z pracownikami umowy o pracę, co do zasady bowiem sama likwidacja działalności gospodarczej nie powoduje automatycznie rozwiązania stosunku pracy.


Pracodawca stosownie do art. 30 § 1 pkt 1 k.p. może rozwiązać umowę o pracę za porozumieniem stron. Gdy pracownik nie wyrazi zgody na porozumienie, pracodawca powinien rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. W przypadku likwidacji pracodawcy nie ma znaczenia, jakiego rodzaju umowa o pracę łączy pracownika i pracodawcę (na okres próbny, na czas określony, na czas nieokreślony) oraz czy pracownik zalicza się do grona tzw. pracowników objętych szczególną ochroną.

W przypadku likwidacji pracodawcy można rozwiązać umowę o pracę m.in.:

• z pracownicą w okresie ciąży i urlopu macierzyńskiego (art. 177 § 4 k.p.),

• z pracownikiem przebywającym na urlopie ojcowskim (art. 1823 § 3 w zw. z art. 177 § 4 k.p.),

• z pracownikiem przebywającym na urlopie wychowawczym (art. 1861 k.p.),

• z pracownikiem przebywającym na urlopie wypoczynkowym (art.411 § 1 w zw. z art. 41 k.p.),

• z pracownikiem, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego (art. 411 § 1 w zw. z art. 39 k.p.).

Należy jednak wskazać, że art. 411 k.p. nie ma zastosowania w razie likwidacji pracodawcy, w związku z którą następuje przejście całości lub części zakładu na innego pracodawcę, kontynuującego tę samą lub podejmującego podobną działalność. Tak też wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 19 sierpnia 2004 r.

W zakresie okresów wypowiedzenia ustawodawca wprowadził pewne odstępstwa od ogólnych zasad przewidzianych w Kodeksie pracy. Jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę skrócić okres 3-miesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca (art. 361 § 1 k.p.). Natomiast umowa na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, może być rozwiązana przez każdą ze stron za 2-tygodniowym wypowiedzeniem (art. 411 § 2 k.p.).

Pracodawca w okresie wypowiedzenia powinien udzielić pracownikowi zwolnienia na poszukiwanie pracy w wymiarze dwóch lub trzech dni roboczych w zależności od długości okresu wypowiedzenia (art. 37 k.p.). Pracodawca może w okresie wypowiedzenia udzielić pracownikowi zaległego oraz bieżącego urlopu wypoczynkowego, jak również zwolnić go z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

W przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia stosownie do art. 361 § 1 k.p. za pozostałą część okresu wypowiedzenia należy pracownikowi wypłacić odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia, jakie pracownik uzyskałby, gdyby okres wypowiedzenia nie został skrócony.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Serwis Prawno-Pracowniczy
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Jaworski

Specjalista do spraw IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »