| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Obowiązki pracodawcy likwidującego prowadzoną działalność gospodarczą

Obowiązki pracodawcy likwidującego prowadzoną działalność gospodarczą

Pracodawca, likwidując działalność gospodarczą, musi rozwiązać łączące go z pracownikami umowy o pracę, co do zasady bowiem sama likwidacja działalności gospodarczej nie powoduje automatycznie rozwiązania stosunku pracy.


Pracodawca stosownie do art. 30 § 1 pkt 1 k.p. może rozwiązać umowę o pracę za porozumieniem stron. Gdy pracownik nie wyrazi zgody na porozumienie, pracodawca powinien rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. W przypadku likwidacji pracodawcy nie ma znaczenia, jakiego rodzaju umowa o pracę łączy pracownika i pracodawcę (na okres próbny, na czas określony, na czas nieokreślony) oraz czy pracownik zalicza się do grona tzw. pracowników objętych szczególną ochroną.

W przypadku likwidacji pracodawcy można rozwiązać umowę o pracę m.in.:

• z pracownicą w okresie ciąży i urlopu macierzyńskiego (art. 177 § 4 k.p.),

• z pracownikiem przebywającym na urlopie ojcowskim (art. 1823 § 3 w zw. z art. 177 § 4 k.p.),

• z pracownikiem przebywającym na urlopie wychowawczym (art. 1861 k.p.),

• z pracownikiem przebywającym na urlopie wypoczynkowym (art.411 § 1 w zw. z art. 41 k.p.),

• z pracownikiem, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego (art. 411 § 1 w zw. z art. 39 k.p.).

Należy jednak wskazać, że art. 411 k.p. nie ma zastosowania w razie likwidacji pracodawcy, w związku z którą następuje przejście całości lub części zakładu na innego pracodawcę, kontynuującego tę samą lub podejmującego podobną działalność. Tak też wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 19 sierpnia 2004 r.

W zakresie okresów wypowiedzenia ustawodawca wprowadził pewne odstępstwa od ogólnych zasad przewidzianych w Kodeksie pracy. Jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę skrócić okres 3-miesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca (art. 361 § 1 k.p.). Natomiast umowa na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, może być rozwiązana przez każdą ze stron za 2-tygodniowym wypowiedzeniem (art. 411 § 2 k.p.).

Pracodawca w okresie wypowiedzenia powinien udzielić pracownikowi zwolnienia na poszukiwanie pracy w wymiarze dwóch lub trzech dni roboczych w zależności od długości okresu wypowiedzenia (art. 37 k.p.). Pracodawca może w okresie wypowiedzenia udzielić pracownikowi zaległego oraz bieżącego urlopu wypoczynkowego, jak również zwolnić go z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

W przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia stosownie do art. 361 § 1 k.p. za pozostałą część okresu wypowiedzenia należy pracownikowi wypłacić odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia, jakie pracownik uzyskałby, gdyby okres wypowiedzenia nie został skrócony.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Sakowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »