| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Obowiązki pracodawcy zatrudniającego 20 pracowników

Obowiązki pracodawcy zatrudniającego 20 pracowników

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników zobowiązany jest m.in. do wprowadzenia regulaminu pracy. Jednak najbardziej kosztownym obowiązkiem może być konieczność wypłaty odpraw z tytułu zwolnień grupowych.


Pracodawca, zatrudniający co najmniej 20 pracowników, powinien wprowadzić w swoim zakładzie pracy regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Oba regulaminy są specyficznym dla prawa pracy źródłem prawa. Ich specyficzność przejawia się w tym, że treść tych dokumentów jest ustalana jednostronnie bądź w porozumieniu z organizacjami związkowymi tylko dla jednego zakładu pracy. Są to autonomiczne źródła prawa. Mimo to są one tak samo wiążące dla pracowników jak powszechnie obowiązujące źródła prawa - Kodeks pracy czy rozporządzenia okołokodeksowe.

Pracodawca nie ma dowolności w ustalaniu treści obu wyżej wymienionych regulaminów. Regulaminy nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, oraz nie mogą być mniej korzystne niż postanowienia układów zbiorowych i porozumień zbiorowych (art. 9 k.p.). Ponieważ regulaminy nie są powszechnie obowiązującymi źródłami prawa, pracodawca musi zadbać, aby jego pracownicy zapoznali się z nimi (pracodawca nie może stosować zasady ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi).

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, który nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązujący w jego zakładzie pracy układ zbiorowy nie reguluje spraw związanych z porządkiem pracy, jest zobowiązany wprowadzić regulamin pracy. Regulamin pracy ustala pracodawca jednostronnie bądź w porozumieniu z zakładową organizacją związkową.

Pracodawca samodzielnie wydaje regulamin pracy, gdy:

• u danego pracodawcy nie działa żadna organizacja związkowa,

• w ustalonym przez strony terminie nie doszło do ustalenia treści regulaminu między pracodawcą a organizacją związkową,

• organizacje związkowe (jeżeli u pracodawcy działa ich kilka) nie przedstawią uzgodnionego wspólnego stanowiska w terminie 30 dni.

Regulamin pracy jest podstawowym dokumentem regulującym organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników. Kodeks pracy nie przewiduje szczegółowej treści regulaminu pracy, wymienia jedynie podstawowe sprawy, które powinny być w nim uregulowane.

Regulamin powinien określać m.in.:

• organizację pracy i warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu,

• systemy i rozkłady czasu pracy,

• czas rozpoczęcia i zakończenia pory nocnej,

• termin wypłaty wynagrodzenia itp. (art. 1041 k.p.).

Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia udostępnienia jego treści pracownikom. Niezależnie od tego regulamin pracy powinien być podany do wiadomości każdego nowo przyjętego pracownika w zakładzie pracy.

Więcej w Serwisie Prawno-Pracowniczym - Zamów prenumeratę >>

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wal

http://www.w-a-l.pl/

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »