| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Zasiłek chorobowy przedsiębiorcy

Zasiłek chorobowy przedsiębiorcy

Jestem przedsiębiorcą i od wielu lat opłacam za siebie składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Nigdy dotąd nie korzystałem jednak z zasiłku. Jakie dokumenty będę musiał złożyć do ZUS, żeby został mi wypłacony zasiłek za okres choroby?

 


Dokumentem stanowiącym podstawę wypłaty zasiłku z ubezpieczenia chorobowego jest zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy, wystawione przez lekarza na druku ZUS ZLA. Oprócz zaświadczenia ZUS ZLA osoba prowadząca działalność gospodarczą musi dostarczyć do ZUS zaświadczenie płatnika składek na druku ZUS Z-3a.

WYJAŚNIENIE

Zaświadczenie ZUS ZLA przedsiębiorca powinien dostarczyć do ZUS w terminie siedmiu dni od daty jego wystawienia. W przeciwnym wypadku kwota zasiłku, przysługującego na jego podstawie, zostanie zmniejszona o 25%, począwszy od ósmego dnia od wystawienia zwolnienia aż do dnia, w którym zaświadczenie zostanie dostarczone do ZUS. Druku ZUS ZLA nie trzeba jednak dostarczać do Zakładu osobiście. Można je wysłać pocztą, oczywiście najlepiej listem poleconym. Za datę wpływu uznaje się wówczas datę nadania w urzędzie pocztowym. Oprócz zaświadczenia ZUS ZLA osoba prowadząca działalność gospodarczą musi dostarczyć do ZUS zaświadczenie płatnika składek na druku ZUS Z-3a.

 

Ważne!

Nieopłacenie składki w wymaganym terminie oznacza przerwanie podlegania ubezpieczeniu od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, za który nie opłacono w terminie składki

 

Osoba prowadząca działalność pozarolniczą powinna jednak pamiętać, że podleganie dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu jest ściśle uzależnione od terminowości wpłat na ubezpieczenia społeczne. Nieopłacenie składki w wymaganym terminie oznacza przerwanie podlegania ubezpieczeniu od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, za który nie opłacono w terminie składki. Często zdarza się, że przedsiębiorca nie ma nawet świadomości, że np. jedna z wpłat została na rachunku bankowym ZUS zaksięgowana z opóźnieniem (np. w wyniku niedopatrzenia, błędu banku, źle wypełnionego zlecenia itd.), a o fakcie tym dowiaduje się dopiero, występując do ZUS z wnioskiem o zasiłek. W takiej sytuacji ZUS uznaje, że przedsiębiorca nie podlega ubezpieczeniu chorobowemu od pierwszego dnia miesiąca, za który składka wpłynęła z opóźnieniem, a w następstwie odmawia wypłaty świadczenia.

 

W praktyce taka sytuacja możliwa jest jednak do rozwiązania - przedsiębiorca będzie musiał wystąpić do Zakładu z wnioskiem o przywrócenie terminu płatności składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Jeżeli zostanie on dobrze uzasadniony, jest bardzo duża szansa, że ZUS przychyli się do wniosku płatnika i przywróci ciągłość ubezpieczenia chorobowego, a tym samym prawo do otrzymania przez niego zasiłku. Niestety, cała procedura z pewnością opóźni wypłatę świadczenia.

Joanna Stolarska

PODSTAWA PRAWNA

• art. 11 ust. 2, art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 18 ust. 9 i 10 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 z późn. zm.),

• art. 6, art. 8 i art. 62 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 77, poz. 512 z późn. zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. nr 65, poz. 742 z późn. zm.).

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »