| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Czy warto zatrudnić freelancera?

Czy warto zatrudnić freelancera?

Firmy coraz chętniej zamiast zatrudniać pracowników etatowych, zatrudniają osoby pracujące na zlecenia. Z każdym rokiem powiększa się również grono osób, które rezygnują z pracy na etat i wybierają pracę tzw. wolnego strzelca. Czy warto zatrudniać freelancerów? Co firma może zyskać, a co stracić powierzając projekty osobie z zewnątrz?

Pracownika na etacie obowiązuje regulamin pracy i inne przepisy prawa pracy funkcjonujące u danego pracodawcy. Freelancer natomiast przestrzega wyłącznie zasad zawartych w podpisywanej umowie. Co więcej - ma on swobodę nawiązywania współpracy z nowymi klientami, ustalania zasad tej współpracy oraz rozwiązywania umów. Takiej swobody nie posiadają zwyczajni pracownicy.

Jednakże drugą stroną medalu jest fakt, że umowa o pracę zapewnia stałe wynagrodzenie niezależnie od pobieranego urlopu wypoczynkowego czy zwolnienia lekarskiego oraz pracę w wymiarze czasowym zaplanowanym w umowie, a za nadgodziny wypłacane są dodatki. Po wyjściu z pracy można o niej zapomnieć. Freelancer niestety musi liczyć się z tym, że urlop lub poważna choroba pozbawiają go możliwości wykonywania kolejnych zleceń.

Kolejną różnicą jest samo wynagrodzenie. Pracownik, nawiązując współpracę z firmą na zasadzie „wolnego strzelca” lub samozatrudnienia, otrzymuje większe wynagrodzenie w przypadku takiej samej stawki brutto niż osoba na etacie.

Z punktu widzenia pracodawcy zatrudnianie freelancera lub osoby samozatrudnionej ma zarazem zalety, jak i wady, ale zupełnie podobnie jest w przypadku osoby zatrudnianej na etacie.

Podstawowym plusem takiego rozwiązania, na które najczęściej zwraca się uwagę, są kwestie finansowe. Zawarcie umowy o pracę związane jest z opłatą składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Zdarza się, że dochodzą do tego także składki na inne fundusze, jak Fundusz Pracy (FP), Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych (FGŚP), czy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) lub Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). Jak się zatem okazuje, koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę jaki ponosi pracodawca to dodatkowo, poza kwotą brutto wynagrodzenia, wartość składek na ubezpieczenie społeczne (częściowo opłacane przez pracodawcę, a częściowo przez pracownika) oraz składki na poszczególne fundusze. Im wyższe wynagrodzenie pracownika, tym pracodawca ponosi większe dodatkowe koszty.

Pracodawca, podpisując z pracownikiem umowę o dzieło nie odprowadza składek na ubezpieczenie zdrowotne ani społeczne.

Przy umowach zlecenie sytuacja wygląda nieco inaczej. Tutaj odprowadzane są pełne składki na ubezpieczenie społeczne oraz składki zdrowotne, ale są sytuacje, w których pracodawca jest zwolniony od ich opłacania.

W przypadku podejmowania współpracy z osobą samozatrudnioną pracodawca nie odprowadza żadnych składek - robi to samozatrudniony, Tak samo jest w przypadku odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto, samozatrudniony przeważnie wystawia za świadczone usługi faktury VAT. W takiej sytuacji pracodawca może odliczać od swojego należnego podatku VAT wartość naliczonego podatku przez samozatrudnionego. Wynagrodzenie wypłacane samozatrudnionemu, przy takiej samej kwocie jak na umowie o pracę, generuje dla pracodawcy koszty mniejsze o ok. 18%*

Ponadto z punktu widzenia pracodawcy freelancer nie otrzymuje płatnego urlopu wypoczynkowego, premii, dodatków za pracę w nadgodzinach i odprawy w sytuacji zerwania współpracy (chyba, że umowa zastrzega świadczenia przy takiej sytuacji). Dodatkowo, w przypadku wyrządzenia szkody (świadomego bądź nie) jest możliwość obarczenia większymi kosztami takiego pracownika niż przy umowie o pracę. Poza tym, pracodawca oszczędza na świadczeniach socjalnych, które nie przysługują freelancerowi, a także na kosztach wykonywania pracy - freelancerzy często wykonują swoją pracę w domu lub we własnych biurach.

Kolejną zaletą jest to, że freelancer, a w jeszcze większym stopniu samozatrudniony, współpracują z „pracodawcą” jak niezależne podmioty gospodarcze - partnerzy biznesowi. Taki pracownik ma przeważnie wyższą motywację wewnętrzną do wykonywanych zadań. Wynika to z tego, że przeważnie sam stanowi o jakości wykonanej pracy i cały czas zmuszony jest do budowania marki swojego nazwiska. Zleceniodawca może mieć przez to większą gwarancję terminowości (tym bardziej, że zazwyczaj na opóźnienia w wykonaniu zlecenia/dzieła są nakładane kary pieniężne).

Model freelancingu określiłbym mianem uczciwego kontraktu biznesowego - uważa Jarosław Kołodziej, prezes zarządu w firmie MAGNUS Consulting Sp. z o.o. - pozwala on bowiem na uznanie fachowości i eksperckiej wiedzy dostawcy danego rozwiązania czy usługi bez jednoczesnego nakładania na zleceniodawcę obowiązków wynikających z tzw. pozapłacowych kosztów pracy. Z kolei pracownik etatowy za komfort comiesięcznego przelewu pensji musi jednak oddać pewien wymiar swojej kreatywności, komponując się z polityką organizacji, która go zatrudnia.

Kolejną korzyścią, jaka płynie dla firmy ze współpracy z freelancerami, zwłaszcza przy zadaniach doraźnych, są niższe koszty niż podczas zawierania umów między firmami. Samodzielnie wykonywane zlecenie przez pojedynczą osobę będzie miało cenę bardziej konkurencyjną niż wynajęcie do tego całej firmy. Toteż coraz częściej zdarza się tak, że na rynku wygrywają cenowo wolni strzelcy wprowadzając ceny dumpingowe w stosunku do firm świadczących takie same usługi.

Freelancerzy są po to, aby dobrze i - w generalnym rozrachunku - niedrogo zrobić to, co sprawia nam trudności, których w tym momencie nie możemy samodzielnie i względnie tanio pokonać. Warto ich zatrudniać, gdy wiemy, że potrafią wykonać dla nas określona pracę taniej i lepiej, szczególnie wtedy, gdy nie ma uzasadnienia dla zatrudnienia w firmie odpowiedniego specjalisty na stałe - stwierdza prof. Czesław Szmidt.

Warto zwrócić uwagę, na to, że freelancer sam dba o rozwój swoich kompetencji. Firma nie jest zaangażowana kosztowo w jego szkolenie, co jest praktykowane w przypadku zatrudnianiu pracowników na etat. Brak nakładów na szkolenia, przy jednoczesnym - jak najbardziej uprawnionym - wymaganiom co do jakości wykonanej pracy, jest niewątpliwie  dużą zaletą zatrudniania freelacerów. Tym bardziej, że freelancer, aby utrzymać się na rynku, musi dbać o poziom swoich projektów, inaczej nie może liczyc na nowe zlecenia.

Od wykonania przez freelancera zadania na poziomie akceptowalnym przez klienta zależy nawiązanie przez niego trwałych relacji z klientem. Jeżeli klient będzie szczególnie usatysfakcjonowany, to poleci go innym lub da pozytywną rekomendację, z której będzie mógł korzystać. Freelancer bazuje na swojej profesjonalnej reputacji i ona jest dla niego najważniejsza  - mówi dr Piotr Pilch, wykładowca i specjalista w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w Akademii Leona Koźmińskiego.

Pogląd ten potwierdza Rober Rosłoń, który stwierdza, że bardzo ważny jest fakt, iż osoba pracująca na etacie może się pomylić, może nie dotrzymać terminów, może nie wykonać pracy. Freelancer nie może pozwolić sobie na taką sytuację. Mogłoby to być jego ostatnie zlecenie dla tego klienta.

Dlatego w przypadku każdego zadania stara się bardziej niż pracownik etatowy i więcej od niego można wymagać. Jednocześnie, biorąc pod uwagę, coraz większą specjalizację usług, to freelancer jest w stanie zaproponować nam to, czego nie są w stanie wykonać nasi pracownicy. Dzięki swojemu specyficznemu doświadczeniu zrobi to lepiej i szybciej
 - podsumowuje dr Piotr Pilch. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »