| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Czy w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania można wypowiedzieć warunki płacy pracownikom chronionym

Czy w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania można wypowiedzieć warunki płacy pracownikom chronionym

Ze względu na trudną sytuację w zakładzie, w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zmieniliśmy regulamin wynagradzania, włączając 80% dodatku stażowego do płacy zasadniczej. Jesteśmy na etapie przygotowywania wypowiedzeń zmieniających wszystkim pracownikom zakładu. Czy możemy doręczyć wypowiedzenia również działaczom związkowym podlegającym ochronie? Czy można wypowiedzieć warunki płacowe osobom będącym na zwolnieniach lekarskich?


RADA

Będą Państwo mogli wypowiedzieć warunki płacy również osobom podlegającym szczególnej ochronie, tj. działaczom związkowym oraz osobom przebywającym na zwolnieniach lekarskich lub nieobecnym w pracy z innych powodów.

UZASADNIENIE

Postanowienia zawarte w nowym regulaminie wynagradzania są mniej korzystne dla pracowników niż dotychczasowe, dlatego należy je wprowadzić w drodze wypowiedzeń zmieniających (art. 24113 w związku z art. 772 § 5 Kodeksu pracy). Wypowiedzenia te należy złożyć wszystkim pracownikom, w tym także działaczom związkowym i pracownikom nieobecnym z powodu choroby.

PRZYKŁAD

W regulaminie wynagradzania został wprowadzony zapis, że pracownikom przysługują w roku dodatkowe 3 dni płatnego urlopu wypoczynkowego. Po dwóch latach dyrektor zakładu w porozumieniu z zakładową organizacją związkową usunął z regulaminu to postanowienie. W związku z tym od początku roku pracownicy otrzymywali 20 lub 26 dni urlopu. Dyrektor nie wręczył pracownikom wypowiedzeń zmieniających ani porozumień zmieniających. Działanie zakładu nie było zgodne z prawem, mimo że sprawa urlopów została uregulowana zgodnie z Kodeksem pracy. Aby uchylić korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania, należało wręczyć pracownikom wypowiedzenia zmieniające lub podpisać porozumienia zmieniające.

Do regulaminu wynagradzania stosuje się art. 24113 Kodeksu pracy (art. 772 § 5 k.p). Zgodnie z tym przepisem, w przypadku zmiany regulaminu wynagradzania nie stosuje się przepisów ograniczających dopuszczalność wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Można zatem pogorszyć warunki zatrudnienia również pracownikom podlegającym ochronie, jeżeli jest to spowodowane zmianą regulaminu wynagradzania. Dotyczy to również innych sytuacji, które ograniczają możliwość złożenia pracownikom wypowiedzenia zmieniającego.

PRZYKŁAD

W zakładzie nastąpiła zmiana regulaminu wynagradzania. Pracownik miał zawartą umowę o pracę na czas określony bez klauzuli o możliwości rozwiązania umowy o pracę za dwutygodniowym okresem wypowiedzenia przez każdą ze stron. Zakład wypowiedział temu pracownikowi dotychczasowe warunki pracy i płacy. Pracodawca nie naruszył w tym przypadku przepisów prawa pracy.

Postanowienia nowego regulaminu wynagradzania powinny zatem objąć w sposób jednakowy wszystkich pracowników Państwa firmy. Powinni więc Państwo przygotować wypowiedzenia zmieniające warunki płacowe całej załodze, wziąwszy pod uwagę także osoby korzystające z ochrony przed wypowiedzeniem.

Należy pamiętać, że w przypadku nieprzyjęcia przez pracownika zaproponowanych nowych warunków pracy lub płacy umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia (art. 42 § 3 Kodeksu pracy).

Postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne niż inne przepisy prawa pracy. Natomiast postanowienia umów o pracę nie mogą być mniej korzystne od postanowień regulaminu.

PRZYKŁAD

W zakładzie pracy pracodawca samodzielnie wprowadził nowy regulamin wynagradzania ze względu na wyrażenie przez organizacje związkowe wspólnego negatywnego stanowiska w zakresie proponowanych zmian. W regulaminie znalazło się postanowienie, że osobom oddelegowanym do pracy związkowej za wynagrodzeniem premia miesięczna będzie wypłacana w wysokości pomniejszonej o 5% w stosunku do pozostałych pracowników. Zapis ten z mocy prawa jest nieważny. Nie można bowiem pogarszać warunków płacowych tylko niektórym pracownikom ze względu na pełnione funkcje.

Pracodawca jest zobowiązany powiadomić pracowników o wejściu w życie regulaminu wynagradzania. Nowe zapisy w regulaminie będą obowiązywały pracowników dopiero po upływie właściwego dla danego pracownika okresu wypowiedzenia pod warunkiem ich przyjęcia.

• art. 42, art. 24113 § 2 w związku z art. 772 § 5 Kodeksu pracy.

Jadwiga Krukowska

specjalista w zakresie prawa pracy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka M. Kalisz

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »