| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Do końca 2009 r. trzeba sprawdzić numery PESEL w programie Płatnik

Do końca 2009 r. trzeba sprawdzić numery PESEL w programie Płatnik

W nowej wersji programu Płatnik 8.01.001, której wydanie ZUS planuje na początek stycznia 2010 r., dokumenty za każdego ubezpieczonego będącego obywatelem Polski muszą zawierać poprawny numer PESEL. Brak lub błędny numer PESEL na dokumencie uniemożliwi jego przekazanie do ZUS. W związku z tym ważne jest, by przed wdrożeniem nowej wersji Płatnika sprawdzić poprawność tych numerów w danych osób zgłoszonych do ubezpieczenia.

Zakładając kartotekę dla nowego ubezpieczonego - obywatela Polski należy podać poprawny numer PESEL. Zapisanie kartoteki z niepoprawnym numerem PESEL bądź utworzenie dwóch kartotek ubezpieczonych z tym samym numerem PESEL u jednego płatnika nie będzie możliwe.

W nowej wersji Płatnika zostanie wprowadzona kontrola modyfikowanego numeru PESEL w kartotece ubezpieczonego. Uniemożliwi ona podanie numeru zgodnego z numerem PESEL w innej kartotece, w tym również wyrejestrowanej. Jednak weryfikowane będą jedynie aktualne dane identyfikacyjne zapisane w kartotekach ubezpieczonych (system nie porówna ich z danymi wykazanymi np. w dokumentach, które zostały skorygowane).

Program uniemożliwi manualne założenie kartoteki w sytuacji, gdy zostanie użyty numer PESEL identyczny z numerem innej osoby znajdującej się już w Rejestrze ubezpieczonych. W wynikach weryfikacji takiej kartoteki pojawi się błąd krytyczny i nie będzie można jej zapisać.

W sytuacji gdy w obu polach: PESEL i Obywatelstwo w kartotece ubezpieczonego nie będzie danych (pola będą puste), program zgłosi błąd zwykły. Jednak dokument dla takiego ubezpieczonego nie będzie mógł zostać wysłany.

Nie będzie można wysłać dokumentu także wtedy, gdy w polu Obywatelstwo zostanie wprowadzona treść „polskie” i jednocześnie nie zostanie podany numer PESEL.

W programie wprowadzono istotne zmiany w regułach weryfikacji dokumentu oraz weryfikacji zestawu dokumentów.

Ze względu na zmianę statusu błędu na „krytyczny” w weryfikacjach sprawdzających poprawność numeru PESEL, nie będzie można wysłać dokumentu zawierającego niepoprawny numer PESEL ubezpieczonego. Program zgłosi także błąd krytyczny w sytuacji, gdy w bloku w danych identyfikacyjnych dokumentu nie zostanie podany numer w polu PESEL i jednocześnie w kartotece ubezpieczonego, w polu Obywatelstwo będzie wpisane „polskie” lub nie będzie podanego żadnego obywatelstwa.

Program uniemożliwi wysłanie zestawu dokumentów, jeżeli dla dowolnego ubezpieczonego, za którego są wysyłane dokumenty, istnieje inna kartoteka z tym samym numerem PESEL.

W przypadku dokumentu ZUS ZCNA program uniemożliwi jego wysłanie, jeśli dokument ten zostanie wypełniony w taki sposób, że PESEL zgłaszanego członka rodziny będzie taki sam jak PESEL osoby zgłaszającej tego członka rodziny do ubezpieczeń. Nie będzie również możliwe zgłoszenie bądź wyrejestrowanie więcej niż jednego członka rodziny z tym samym numerem PESEL.

Joanna Goliniewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »