| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Tworzenie służby bhp w firmie

Tworzenie służby bhp w firmie

Pracodawca może powierzyć obowiązki służby bhp firmie zewnętrznej. Jest to dopuszczalne w wypadku, gdy w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest mniej niż 100 pracowników.

Pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników, w szczególności przez organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, oraz przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Pomimo że pracodawca realizuje ciążący na nim obowiązek z udziałem służby bhp pełniącej funkcje doradcze i kontrolne, odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie zawsze ponosi pracodawca.

Zasady tworzenia, organizacji, uprawnień i działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy określają art. 23711 k.p. oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

W świetle argumentacji zawartej w uzasadnieniu wyroku NSA z 13 października 2006 r. (I OSK 263/06) pracodawcy zatrudniający więcej niż 100 pracowników mają obowiązek utworzenia służby bhp i zatrudnienia pracownika/ów tej służby (art. 23711 § 1 k.p.). Niedopuszczalne jest natomiast powierzanie w takich zakładach wykonywania zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy ani pracownikom zatrudnionym przy innej pracy.

Na podstawie powyższego wyroku obowiązek utworzenia służby bhp posiadają:

• pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników, który tworzy służbę bhp przez zatrudnienie odpowiedniej liczby pracowników, i tak:

- pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy,

- pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowników zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników,

• pracodawca zatrudniający do 100 pracowników, który może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp:

- pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, spełniającemu wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia (technik bezpieczeństwa i higieny pracy, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy),

- w przypadku braku kompetentnych pracowników specjaliście spoza zakładu pracy posiadającemu wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Majszak

Ekspert z zakresu odszkodowań i ubezpieczeń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »