| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jak prawidłowo rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu długotrwałej choroby pracownika

Jak prawidłowo rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu długotrwałej choroby pracownika

Pracodawca może rozwiązać bez wypowiedzenia umowę o pracę z pracownikiem w sytuacji jego długotrwałej choroby i nieodzyskania przez pracownika zdolności do pracy po upływie okresów, w trakcie których chory pracownik podlega ochronie przed zwolnieniem z pracy (art. 53 Kodeksu pracy).

Sytuacje, w których można zwolnić długotrwale chorego pracownika oraz w których takie zwolnienie jest zabronione

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia powinno nastąpić w formie oświadczenia pracodawcy na piśmie (art. 30 § 1 pkt 3 i art. 30 § 3 Kodeksu pracy) z podaniem przyczyny uzasadniającej takie rozwiązanie umowy (art. 30 § 4 Kodeksu pracy). Powinno również zawierać pouczenie o możliwości odwołania do sądu oraz o terminie takiego odwołania (art. 30 § 5 Kodeksu pracy). Do rozwiązania umowy o pracę dochodzi w momencie dostarczenia takiego oświadczenia drugiej stronie, w tym przypadku pracownikowi.

A zatem pismo z oświadczeniem o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia powinno zostać wręczone pracownikowi osobiście lub przesłane pocztą czy kurierem na adres, pod którym pracownik przebywa. Dopiero z chwilą doręczenia oświadczenia o zwolnieniu bez wypowiedzenia umowa o pracę ulega rozwiązaniu. Dlatego wysyłając je pocztą dobrze jest zadbać o potwierdzenie odbioru. W momencie otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru oświadczenia o rozwiązaniu umowy pracodawca może wystawić świadectwo pracy wskazując w nim datę odbioru oświadczenia (umieszczoną na zwrotnym potwierdzeniu) jako datę ustania stosunku pracy.

WAŻNE!

Zwalniając pracownika z powodu długotrwałej choroby w trybie art. 53 Kodeksu pracy trzeba sporządzić dla niego pismo o rozwiązaniu umowy o pracę.

Sporządzenie i przesłanie pracownikowi samego świadectwa pracy należy traktować jako rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie. W takim przypadku przyjmuje się bowiem, że świadectwo pracy wyraża wolę pracodawcy w sposób dostatecznie wyraźny, ale wadliwy. Pracownik, który otrzyma samo świadectwo pracy, ma więc prawo odwołać się do sądu pracy i żądać odszkodowania lub przywrócenia do pracy w zależności od okoliczności oraz stanu zdrowia (art. 56 § 1 Kodeksu pracy).

Jeśli opisane wyżej warunki formalne rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia zostały spełnione, wówczas w ust. 3a świadectwa pracy pracodawca musi wpisać, że stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy bez wypowiedzenia przez pracodawcę (art. 53 § 1 pkt 1 lit. a lub lit. b Kodeksu pracy). Jeśli umowa o pracę została rozwiązana prawidłowo, a w świadectwie pracy pracodawca wskazał inny tryb rozwiązania stosunku pracy, pracownik ma prawo żądać sprostowania takiego zapisu w terminie 7 dni od jego otrzymania. Jeśli pracodawca odmówi, pracownik może wystąpić z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy do sądu pracy (art. 97 § 21 Kodeksu pracy). Gdy taki zapis był wynikiem pomyłki lub przeoczenia, które nie zostało wychwycone przez pracownika, a zauważył je pracodawca, wówczas powinien poinformować o tym pracownika i wydać mu niezwłocznie skorygowane świadectwo pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi

spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK