| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jak prawidłowo rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu długotrwałej choroby pracownika

Jak prawidłowo rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu długotrwałej choroby pracownika

Pracodawca może rozwiązać bez wypowiedzenia umowę o pracę z pracownikiem w sytuacji jego długotrwałej choroby i nieodzyskania przez pracownika zdolności do pracy po upływie okresów, w trakcie których chory pracownik podlega ochronie przed zwolnieniem z pracy (art. 53 Kodeksu pracy).

Sytuacje, w których można zwolnić długotrwale chorego pracownika oraz w których takie zwolnienie jest zabronione

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia powinno nastąpić w formie oświadczenia pracodawcy na piśmie (art. 30 § 1 pkt 3 i art. 30 § 3 Kodeksu pracy) z podaniem przyczyny uzasadniającej takie rozwiązanie umowy (art. 30 § 4 Kodeksu pracy). Powinno również zawierać pouczenie o możliwości odwołania do sądu oraz o terminie takiego odwołania (art. 30 § 5 Kodeksu pracy). Do rozwiązania umowy o pracę dochodzi w momencie dostarczenia takiego oświadczenia drugiej stronie, w tym przypadku pracownikowi.

A zatem pismo z oświadczeniem o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia powinno zostać wręczone pracownikowi osobiście lub przesłane pocztą czy kurierem na adres, pod którym pracownik przebywa. Dopiero z chwilą doręczenia oświadczenia o zwolnieniu bez wypowiedzenia umowa o pracę ulega rozwiązaniu. Dlatego wysyłając je pocztą dobrze jest zadbać o potwierdzenie odbioru. W momencie otrzymania zwrotnego potwierdzenia odbioru oświadczenia o rozwiązaniu umowy pracodawca może wystawić świadectwo pracy wskazując w nim datę odbioru oświadczenia (umieszczoną na zwrotnym potwierdzeniu) jako datę ustania stosunku pracy.

WAŻNE!

Zwalniając pracownika z powodu długotrwałej choroby w trybie art. 53 Kodeksu pracy trzeba sporządzić dla niego pismo o rozwiązaniu umowy o pracę.

Sporządzenie i przesłanie pracownikowi samego świadectwa pracy należy traktować jako rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie. W takim przypadku przyjmuje się bowiem, że świadectwo pracy wyraża wolę pracodawcy w sposób dostatecznie wyraźny, ale wadliwy. Pracownik, który otrzyma samo świadectwo pracy, ma więc prawo odwołać się do sądu pracy i żądać odszkodowania lub przywrócenia do pracy w zależności od okoliczności oraz stanu zdrowia (art. 56 § 1 Kodeksu pracy).

Jeśli opisane wyżej warunki formalne rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia zostały spełnione, wówczas w ust. 3a świadectwa pracy pracodawca musi wpisać, że stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy bez wypowiedzenia przez pracodawcę (art. 53 § 1 pkt 1 lit. a lub lit. b Kodeksu pracy). Jeśli umowa o pracę została rozwiązana prawidłowo, a w świadectwie pracy pracodawca wskazał inny tryb rozwiązania stosunku pracy, pracownik ma prawo żądać sprostowania takiego zapisu w terminie 7 dni od jego otrzymania. Jeśli pracodawca odmówi, pracownik może wystąpić z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy do sądu pracy (art. 97 § 21 Kodeksu pracy). Gdy taki zapis był wynikiem pomyłki lub przeoczenia, które nie zostało wychwycone przez pracownika, a zauważył je pracodawca, wówczas powinien poinformować o tym pracownika i wydać mu niezwłocznie skorygowane świadectwo pracy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Góralski&Goss Legal

Góralski&Goss Legal to butikowa kancelaria prawna, specjalizująca się w doradztwie transakcyjnym i procesowym na rzecz dużych podmiotów gospodarczych, w szczególności firm z sektora ubezpieczeniowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »