| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Czy można zawiesić wypłacanie premii i nagród przewidzianych w regulaminie wynagradzania

Czy można zawiesić wypłacanie premii i nagród przewidzianych w regulaminie wynagradzania

 Nasz zakład pracy przeżywa poważne trudności ekonomiczne. Obowiązujący w naszej spółce regulamin wynagradzania gwarantuje pracownikom bardzo wysokie świadczenia w postaci premii regulaminowych i nagród uznaniowych. Czy istnieje w takiej sytuacji możliwość czasowego zawieszenia stosowania tego regulaminu? W jaki sposób można to zrobić?


RADA

 Tak, pracodawca może w drodze porozumienia zawartego z pracownikami zawiesić postanowienia regulaminu wynagradzania przyznające pracownikom dodatkowe składniki wynagrodzenia w postaci premii i nagród. Takie zawieszenie może trwać nie dłużej niż 3 lata.

UZASADNIENIE

W przypadku pogorszenia się sytuacji finansowej zakładu pracy pracodawca może za zgodą pracowników zawiesić stosowanie przepisów wewnątrzzakładowych. Przepisy wewnątrzzakładowe to m.in. regulaminy oraz zakładowe porozumienia i układy zbiorowe pracy, a także statuty obowiązujące w danym zakładzie pracy.

W drodze porozumienia stron stosunku pracy nie jest jednak dopuszczalne zawieszenie stosowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy, tj. zawartych w Kodeksie pracy i innych ustawach, aktach wykonawczych, a także konstytucji i ratyfikowanych umowach międzynarodowych (art. 91 § 1 Kodeksu pracy).

WAŻNE!

W przypadku pogorszenia się sytuacji finansowej zakładu pracy pracodawca może za zgodą pracowników zawiesić stosowanie przepisów wewnątrzzakładowych.

Nagroda przewidziana w Państwa regulaminie jest świadczeniem, które przyznają Państwo wyłącznie na podstawie swobodnego uznania. Oznacza to, że Państwa pracownicy nie mają roszczenia o wypłatę nagrody. W praktyce więc, w okresach gorszej sytuacji finansowej, Państwa zakład pracy nie będzie wypłacał pracownikom nagród. Nagroda nie jest składnikiem stałego wynagrodzenia.

Premia regulaminowa jest natomiast świadczeniem, które jest przyznawane pracownikom w ściśle określonych sytuacjach, po spełnieniu konkretnych warunków. Premia może być uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych lub w umowie o pracę. Otrzymanie jej wiąże się z wypełnieniem przez pracownika określonych warunków ustalonych w tych aktach. Jej wysokość jest często uzależniana od uzyskanego przez pracodawcę obrotu, zysku lub tym podobnych elementów. Spełnienie przez pracownika wszystkich warunków przyznania premii stwarza podstawę do roszczenia pracownika o jej wypłatę. Premia jest więc składnikiem wynagrodzenia Państwa pracowników.

Zawieszenie stosowania premii regulaminowej jest możliwe, jeżeli:

• pracodawca ma trudności finansowe (np. znaczące obniżenie przychodów, spadek zamówień),

• pracodawca zawrze porozumienie z przedstawicielami pracowników lub zakładową organizacją związkową,

• okres zawieszenia stosowania regulaminu wynagradzania nie przekracza 3 lat.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »