REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywać RMUA w formie elektronicznej

Joanna Goliniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. płatnicy składek mogą przekazywać osobom zatrudnionym informacje ZUS RMUA w formie elektronicznej. Warunkiem przekazywania elektronicznych ZUS RMUA jest uzyskanie zgody osoby, która ma otrzymać taki dokument.

Dodatkowo dokument elektroniczny powinien być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów. Informację ZUS RMUA płatnik może przygotować w programie Płatnik 7.03.001.

REKLAMA

Obecna wersja programu Płatnik nie ma osobnej funkcjonalności dedykowanej w celu przekazywania pracownikom informacji ZUS RMUA w formie elektronicznej.

Dokumenty ZUS RMUA tworzone w wersji 7.03.001 programu Płatnik można podpisać elektronicznie z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania dostarczanego przez Centrum Certyfikacji. Każde Centrum Certyfikacji udostępnia inną aplikację do tego celu.

Aby podpisać dokument RMUA bezpiecznym podpisem elektronicznym, należy najpierw wygenerować ten dokument dla konkretnej osoby w programie Płatnik.

Informacja ZUS RMUA może być utworzona na dwa sposoby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy sposób

Z menu Narzędzia należy wybrać polecenie Twórz raporty RMUA. W tym przypadku przechodząc kolejne kroki kreatora należy wskazać okres rozliczeniowy dla raportu i osobę, dla której ma być on wykonany. W 5. kroku kreatora należy zaznaczyć opcję Zapisz raport do pliku oraz wskazać miejsce na dysku, gdzie plik ma być zapisany.

Drugi sposób

Z poziomu Rejestr ubezpieczonych należy otworzyć kartotekę osoby, dla której ma być utworzony raport. Następnie z menu Operacje trzeba wybrać polecenie Utworzenie raportu RMUA. W kolejnych krokach kreatora wskazujemy okres rozliczeniowy do raportu. W 3. kroku kreatora należy zaznaczyć opcję Zapisz raport do pliku oraz wskazać miejsce na dysku, gdzie plik ma być zapisany.

Utworzony raport ma postać pliku tekstowego i wygląda tak:

Wygenerowany dokument ZUS RMUA, zapisany w postaci elektronicznej, należy następnie podpisać bezpiecznym podpisem elektronicznym, z wykorzystaniem oprogramowania udostępnionego przez Centrum Certyfikacji, w którym zakupiono certyfikat kwalifikowany.

• art. 1, art. 2 ustawy z 17 października 2008 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 220, poz. 1418).

Joanna Goliniewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA