| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Kiedy pracodawca ma obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagrodzeń

Kiedy pracodawca ma obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagrodzeń

Określenie wynagrodzenia za pracę jest podstawowym elementem każdej umowy o pracę. Jego wysokość może być określona w regulaminie wynagradzania. Pracodawca powinien wiedzieć, w jakich sytuacjach musi go wprowadzić.

• sędziów i prokuratorów (art. 239 § 3 w zw. z art. 772 § 5 k.p.), a także

• zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej (art. 773 k.p.).

Wynagrodzenie tych grup pracowników regulują akty wykonawcze do poszczególnych ustaw tzw. pragmatyk służbowych.

Regulamin wynagrodzeń nie może obejmować także osób zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, gdyż warunki ich wynagradzania muszą wynikać z umowy. Brak takiego wyłączenia prowadziłby do sytuacji, w której osoba zarządzająca zakładem pracy, a więc reprezentująca pracodawcę, tworząc regulamin wynagradzania, sama określałaby zasady swojego wynagrodzenia.

Regulamin wynagrodzeń nie obejmuje także właścicieli firm prywatnych, którzy są pracodawcami, ponieważ nie pobierają oni wynagrodzenia, a rekompensatą za ich pracę jest zysk wypracowany przez firmę.

Oczywiście regulamin wynagrodzeń nie obejmuje osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowa o dzieło czy umowa zlecenia).

Ewa Przedwojska

asystent sędziego Sądu Najwyższego

 

Podstawa prawna:

• art. 771, art. 772 § 1, art. 772 § 5, 773, art. 239 § 1, art. 239 § 3, art. 24126 § 2, art. 24127 Kodeksu pracy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

LingoLab.pl

Internetowa Szkoła Językowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »