| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Firma sama nie zmieni obowiązków wynajętego pracownika

Firma sama nie zmieni obowiązków wynajętego pracownika

W celu uelastycznienia rynku pracy i aktywizacji osób bezrobotnych powstały agencje pracy tymczasowej. Przedsiębiorca który chce skorzystać z zatrudnienia pracowników okresowych musi zawrzeć umowę z agencją i spełnić określone ustawowo warunki


W rozumieniu przepisów k.p. pracodawcą jest agencja pracy tymczasowej, która nawiązuje umowy o pracę dla wykonania konkretnej pracy lub w określonym czasie. Przedsiębiorca, który chce wynająć pracownika tymczasowego (tzw. pracodawca użytkownik), zawiera więc stosowną umowę z agencją. W aktualnym stanie prawnym z pracy tymczasowej nie może skorzystać pracodawca, który w okresie ostatnich 6 miesięcy dokonał u siebie zwolnień grupowych. Ponadto praca tymczasowa może mieć zastosowanie wyłącznie u pracodawcy użytkownika, który ma do wykonania prace o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe albo wreszcie których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika. Praca tymczasowa nie może trwać dłużej u jednego pracodawcy użytkownika niż 12 miesięcy w ciągu kolejnych 36 miesięcy.

Przedsiębiorca poszukujący pracownika zawiera umowę agencją pracy tymczasowej. Powinna ona określać: rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej, wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego, miejsce wykonywania pracy tymczasowej.

Pracodawca użytkownik informuje także na piśmie agencję o wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy użytkownika oraz o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zakres obowiązków pracownika tymczasowego ustalony z agencją nie może być modyfikowany podczas trwania zatrudnienia. Analiza potrzeb zatrudnienia w przypadku pracownika tymczasowego musi zatem być szczególnie staranna, gdyż w zasadzie przez cały czas zatrudnienia pracownik będzie wykonywał te zadania, które zostały określone w jego umowie z agencją. Pracodawca użytkownik nie może również skierować pracownika tymczasowego do pracy u innego pracodawcy. W zasadzie zatem możliwość powierzenia pracownikowi tymczasowemu innej niż umówiona z agencją, dopuszczalna jest wyłącznie w przypadku stosownych zaleceń lekarskich lub ograniczeń wynikających z przepisów bhp oraz w razie przestoju przewidzianego w przepisie art. 81 par. 3 k.p.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Donata Hermann-Marciniak

Specjalistka z zakresu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Absolwentka Studiów Podyplomowych Kadry i Płace na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »