| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Praca przy monitorze

Praca przy monitorze

Praca na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy jest uznawana za pracę uciążliwą. Czy z tego faktu wynikają jakieś przywileje dla pracownika?

Korzystanie z komputera nie pozostaje bez wpływu na zdrowie pracowników. Powszechnie akceptowany jest pogląd, iż praca na stanowisku z komputerem jest uznawana za pracę uciążliwą nie tylko ze względu na obciążenie narządu wzroku, lecz również jej wykonywanie w warunkach występowania czynników obciążających układ mięśniowo-szkieletowy (szczególnie w obrębie kończyn górnych i kręgosłupa szyjnego) występujących w znaczącym nasileniu ze względu na wykonywanie ruchów identycznych i powtarzalnych z dużą częstotliwością - w znacznej liczbie przypadków - w obrębie stanowiska pracy zorganizowanego bez należytego uwzględnienia wymogów ergonomicznych. Codzienna wielogodzinna praca na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe jest pracą wykonywaną w warunkach nadmiernego obciążenia narządu wzroku wynikającego w szczególności z:

1) dużej liczby ruchów gałki ocznej;

2) pracy z użyciem obiektów położonych w bliskiej odległości;

3) konieczności częstych zmian akomodacji i adaptacji gałki ocznej polegające najogólniej ujmując na ciągłym przystosowywaniu się narządu wzroku do pełnienia funkcji w warunkach zmieniającego się natężenia i jakości oświetlenia oraz wielkości, rodzaju i odległości położenia obiektów znajdujących się w polu widzenia.

W odczuciu wielu osób długotrwała praca przy obsłudze monitorów ekranowych powoduje podrażnienia oczu lub zaburzenia widzenia subiektywnie odczuwane jako krótkookresowe rozmazywanie się obrazu lub widzenie podwójne, pieczenie, ucisk, ból albo zaczerwienienie gałki ocznej, ból głowy. Wszelkie dolegliwości, a w szczególności oznaki pogarszania się wzroku - obserwowane podczas pracy z monitorem ekranowym - powinny być traktowane z należytą powagą. Znalazło to swój wyraz w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przede wszystkim pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub co najmniej pięciominutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe podlegają obowiązkowym badaniom profilaktycznym. Jeżeli wyniki badań okulistycznych, przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę stosowania okularów, to pracodawca powinien zapewnić pracownikowi użytkującemu w czasie pracy monitor ekranowy przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza. Oczywiste jest, że nie mogą to być jakiekolwiek okulary, tylko zgodne z zaleceniem lekarza, posiadające określone parametry, dobrane do stanu wzroku pracownika i przeznaczone do pracy przy monitorze. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na ten cel określa pracodawca. Spełnieniem obowiązku wynikającego z tego przepisu będzie przeznaczenie nawet najmniejszej kwoty, za którą można kupić okulary, celowe zatem będzie ustalenie przez pracodawcę kwoty przeznaczonej na okulary i poinformowanie o tym zainteresowanych pracowników. Należy podkreślić, że w rozumieniu rozporządzenia pracownikiem jest każda osoba zatrudniona przez pracodawcę, w tym praktykant i stażysta.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Wąsowska

Ma ponad 20 letnie doświadczenie zawodowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi - konsultant, doradca personalny, mentor i trener. Specjalizuje się w projektach dotyczących strategii działów personalnych, przywództwa, coachingu i mentoringu kadry menedżerskiej, modeli kompetencyjnych, budowy efektywnych zespołów, planowania karier, zarządzania talentami oraz wdrażania nowoczesnych narzędzi zarządzania. Od 2005 roku współzałożyciel i Partner Zarządzający w Evolution the Human Capital Company. Przez kilka lat współpracowała z dwiema brytyjskimi firmami konsultingowymi People Partnering i Telos Partners jako Starszy Konsultant. Wcześniej odnosząc sukcesy zawodowe pełniła funkcję Dyrektora Personalnego na Polskę i kraje nadbałtyckie w firmie Avon Cosmetics. Agata współtworzyła plan szkoleń dla regionu Europy Centralnej i Wschodniej oraz pełniła rolę coacha dla Menedżerów Personalnych. Rozwój kariery zawodowej w kierunku zarządzania i rozwoju kapitału ludzkiego rozpoczęła w ORFE (Europejski Dystrybutor Farmaceutyczny). Jest członkiem zarządu Stowarzyszenia mentorów „PROMENTOR”. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach archeologia i historia oraz Uniwersytetu Illinois na kierunku zarządzanie biznesem i zasobami ludzkimi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK