| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Pomieszczenia pracy

Pomieszczenia pracy

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczeń, których rodzaj, liczba i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana.

Szyby w oknach i świetlikach powinny być czyste oraz przepuszczać dostateczną ilość światła. Ponadto okna i świetliki należy wyposażyć w odpowiednie urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy. W przypadku okien i świetlików przeznaczonych do wietrzenia pomieszczeń pracodawca powinien zadbać, aby były one wyposażone w urządzenia pozwalające na otwieranie ich w sposób łatwy i bezpieczny z poziomu podłogi oraz ustawienie części otwieranych w pożądanym położeniu.

Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne. I w tym przypadku parametry oświetlenia powinny być zgodne z Polskimi Normami.

W pomieszczeniach pracy, w których w razie awarii oświetlenia mogą wystąpić zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników, pracodawca powinien zapewnić odpowiednie oświetlenie awaryjne.

We wszystkich pomieszczeniach pracy należy zapewnić odpowiednią wymianę powietrza. Wymiana ta powinna wynikać z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. W pomieszczeniach pracy, w których wydzielają się substancje szkodliwe dla zdrowia, powinna być zapewniona taka wymiana powietrza, aby nie były przekraczane wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń tych substancji.

W celu doprowadzenia do pomieszczeń pracy powietrza z zewnątrz można stosować klimatyzację lub wentylację mechaniczną. W takim przypadku powietrze powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Należy też zwrócić uwagę, aby klimatyzacja lub wentylacja (z wyjątkiem wentylacji awaryjnej) nie powodowała przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Ponadto trzeba też zadbać, aby pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej strumień powietrza nie był skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70°C przy nawiewie powietrza na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy. W pozostałych przypadkach maksymalna temperatura nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 45°C. Należy jednakże pamiętać, że maksymalna temperatura nawiewanego powietrza w pomieszczeniach pracy, w których występują łatwo palne lub niebezpieczne pod względem wybuchowym pyły, gazy lub pary, powinna być zgodna z przepisami w sprawie ochrony przeciwpożarowej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »