| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Po zawieszeniu wykonywania działalności przedsiębiorca nie będzie musiał opłacać składek

Po zawieszeniu wykonywania działalności przedsiębiorca nie będzie musiał opłacać składek

Od 20 września można zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od jednego miesiąca do dwóch lat. Przedsiębiorcy, którzy skorzystają z tego uprawnienia, będą zwolnieni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Najprawdopodobniej informacja o zawieszeniu prowadzenia działalności będzie przekazywana poprzez złożenie odpowiednich druków. Co prawda w myśl znowelizowanej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wznowienie wykonywania działalności nie wymaga ponownego zgłoszenia do ubezpieczenia, jednak z obowiązujących zasad składania dokumentów ubezpieczeniowych wynika, iż płatnicy muszą przekazywać do ZUS informacje wyłącznie na sformalizowanych dokumentach.

Od 31 marca 2009 r. zawieszenie działalności gospodarczej a także jej wznowienie ma następować na wniosek przedsiębiorcy złożony na piśmie właściwemu organowi ewidencyjnemu, a w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS - właściwemu sądowi rejestrowemu. Informacja o tym będzie w ciągu siedmiu dni przekazywana drogą elektroniczną do urzędu skarbowego oraz oddziału ZUS.

Nowelizacja nie rozstrzyga jednoznacznie, czy po 31 marca 2009 r. przedsiębiorca będzie musiał składać dokumenty wyrejestrowujące do ZUS, czy też będą one tworzone przez ZUS z urzędu na podstawie przesłanych przez organ ewidencyjny informacji. Wydaje się, że odroczenie wejścia w życie tych przepisów na przyszły rok ma na celu nałożenie na ZUS takiego obowiązku.

Zgodnie z dodanym do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych art. 36a w okresie, w którym działalność zostanie zawieszona, przedsiębiorca nie będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z działalności. Będzie jednak mógł opłacać w tym okresie składki na dobrowolne ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Nie będzie natomiast mógł podlegać w tym czasie ubezpieczeniu chorobowemu i wypadkowemu, co będzie miało wpływ na prawo do świadczeń z tych ubezpieczeń. Jeżeli zawieszenie wykonywania działalności będzie trwało ponad miesiąc, to po wznowieniu prowadzenia działalności przedsiębiorca, który przystąpi do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, będzie musiał jemu podlegać przez 180 dni, aby w przypadku choroby nabyć prawo do zasiłku chorobowego. Jeżeli zachoruje przed upływem tego okresu, nie otrzyma zasiłku i za ten okres będzie musiał opłacić składki na ubezpieczenia społeczne w pełnej wysokości.

PRZYKŁAD

WYPŁATA WYNAGRODZENIA W CZASIE ZAWIESZENIA DZIAŁALNOŚCI

Tomasz G. chce od 25 września do 31 grudnia 2008 r. zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej. Działalność prowadzi samodzielnie. Ostatniego pracownika zwolnił z końcem grudnia 2007 r. Pracownik wystąpił o wypłatę wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. W związku z tym, iż Tomasz G. nie uznał jego roszczeń, skierował sprawę do sądu. Jeśli na podstawie wyroku sądu przedsiębiorca zostanie zobowiązany do wypłacenia wynagrodzenia pracownikowi i zrobi to w październiku 2008 r., to należne składki od tego przychodu będzie musiał rozliczyć w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA z kodem 30 00 XX, który powinien zostać złożony za październik.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Nowicki

Członek Zarządu Sembox Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »