| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Pracodawca nie może zmusić pracownika do założenia konta w banku

Pracodawca nie może zmusić pracownika do założenia konta w banku

Pracodawca może odliczyć z pensji pracownika kwoty, które mu wypłacił za okres nieobecności w pracy, mimo że nie miał on prawa do wynagrodzenia. Czy może takiego odliczenia dokonać w dowolnym terminie?

Terminowe wypłacanie wynagrodzenia jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Pracodawca musi wypłacić pracownikowi wynagrodzenie co najmniej raz w miesiącu, w stałym, z góry ustalonym terminie. Termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia powinny być określone w obowiązującym u danego pracodawcy regulaminie pracy.

Artykuł 85 par. 2 k.p. stanowi, iż wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych dziesięciu dni następnego miesiąca kalendarzowego. Powyższa zasada nie obowiązuje w stosunku do dodatkowych składników wynagrodzenia za pracę, przysługujących pracownikowi za okresy dłuższe niż jeden miesiąc. Takie składniki pracodawca ma obowiązek wypłacić z dołu w terminach określonych albo w regulaminie wynagradzania, albo w postanowieniach układu zbiorowego pracy.

Termin wypłaty wynagrodzenia określony w regulaminie pracy powinien być stały. Pracodawca powinien więc wskazać konkretny dzień każdego miesiąca, w którym będzie wypłacana pensja, np. 30 dzień każdego miesiąca, ostatni piątek miesiąca. Dzięki temu pracownicy uzyskają informację, kiedy najpóźniej powinni spodziewać się swojej pensji. Natomiast w przypadku gdy ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym, a nie jak to często robią pracodawcy w dniu następnym. Warto podkreślić, że pracodawca nie może zmienić ustalonego terminu wypłaty pensji.

Czy pracodawca może zobowiązać pracowników do założenia konta bankowego, na które będzie im przelewał wynagrodzenie za pracę?

Artykuł 86 par. 2 k.p. wyraźnie stanowi, iż wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej. Częściowe spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy pracy. Świadczeniem pieniężnym w ścisłym znaczeniu nie jest zapłata za pomocą różnego rodzaju pieniężnych papierów wartościowych (czeków, weksli, obligacji, akcji itp.).

Zgodnie z art. 86 par. 3 k.p. obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób niż do rąk pracownika, jeżeli pozwalają na to postanowienia układu zbiorowego pracy lub pracownik uprzednio wyrazi na to zgodę na piśmie. Jeżeli nie obowiązuje układ zbiorowy, pracodawca nie może zmusić pracownika do założenia konta bankowego, może jedynie zaproponować mu taką formę wypłaty wynagrodzenia. Gdy nie wyrazi on zgody na założenie konta bankowego, wówczas pracodawca powinien wypłacać pracownikowi wynagrodzenie do rąk własnych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Malinowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »