| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jak starać się o podpis elektroniczny, którego ZUS będzie wymagał od 21 lipca 2008 r.

Jak starać się o podpis elektroniczny, którego ZUS będzie wymagał od 21 lipca 2008 r.

Od 21 lipca br. kartę kryptograficzną z zapisanym certyfikatem kwalifikowanym będzie musiał posiadać przynajmniej jeden pracownik firmy, która wysyła elektronicznie dokumenty do ZUS.

• składania wniosków do ZUS za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego (http://eup.zus.pl); wykorzystując EUP można złożyć w ZUS następujące wnioski:

- wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

- wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek,

- zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej,

- wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

- wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność),

• przekazywania dokumentacji podatkowej za pomocą systemu e-Deklaracje (www.e-deklaracje.gov.pl); od 1 stycznia 2008 r. za pomocą e-Deklaracje można wypełnić i przekazać formularze: VAT-7, VAT-UE, CIT-8, PIT-8A, VAT-10, VAT-11, VAT-12, VAT-Z, VAT-R, VAT-R/UE, VAT-UE, VAT-UE/A, VAT-UE/B, VAT-UEK, WZP-1M, WZP-1K, WZP-1R, WZS-1M, WZS-1K, WZS-1R, POG-3A, ORD-U, ORD-TK, ORD-W1, IFT-1/IFT-1R, IFT-2/IFT-2R, IFT-3/IFT-3R, CIT-2, CIT-2/0, CIT-6, CIT-8/0, CIT-D, VAT-23, VAT-24, VAT-7K, VAT-8, VAT-9, PIT-4. Od 1 kwietnia br. dojdzie jeszcze możliwość przekazania takich deklaracji, jak: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36l, PIT/O, PIT/D,

• pozyskiwania wypisów elektronicznych dotyczących wszystkich podmiotów gospodarczych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (http://pdi.cors.gov.pl),

• zawierania umów cywilnoprawnych w formie elektronicznej,

• podpisywania korespondencji urzędowej z podmiotami administracji publicznej za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (m.in. dzięki platformie ePUAP),

Rys. 2. Rejestracja certyfikatu kwalifikowanego w programie Płatnik w celu używania e-podpisu

• nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez internet,

• wystawiania faktur w formie elektronicznej.

W przyszłości wykorzystując certyfikaty kwalifikowane będzie można bez wychodzenia z domu złożyć wniosek o wymianę dowodu osobistego, prawa jazdy, o wydanie paszportu, zarejestrować samochód, a nawet zagłosować w wyborach powszechnych.

Biorąc pod uwagę różnorodność zastosowania, certyfikat kwalifikowany z pewnością szybko będzie wykorzystywany przez firmy nie tylko do przesyłania dokumentów do ZUS.

UNIZETO

1 sposób: użytkownik wypełnia wnioski zamieszczone na www.certum.pl -> umowa w sprawie podpisu zostaje potwierdzona u notariusza -> Punkt Rejestracji przesyła niezbędne dokumenty do Centrum Certyfikacji, gdzie certyfikat jest nagrywany na kartę kryptograficzną -> użytkownik otrzymuje zestaw za pośrednictwem poczty.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK