| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Pomoc dla pracodawców zatrudniających pracowników niepełnosprawnych

Pomoc dla pracodawców zatrudniających pracowników niepełnosprawnych

Pracodawcom wykonującym działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej oraz osobom niepełnosprawnym wykonującym działalność gospodarczą jest udzielana pomoc na zatrudnienie. Od 1 stycznia br. obowiązują w tej dziedzinie nowe przepisy.

- 468 zł - czyli 50 proc. najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Przy czym kwoty dofinansowania zwiększa się o 702 zł (czyli 75 proc. najniższego wynagrodzenia) w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz niewidomych.

Szczegółowe warunki udzielania pracodawcom wykonującym działalność gospodarczą oraz osobom niepełnosprawnym wykonującym działalność gospodarczą pomocy określonej we wspomnianych wyżej art. 25a ust. 2-5 oraz art. 26a ust. 2 i 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej (...) określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 13 grudnia 2007 r. w sprawie udzielania pomocy pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne oraz osobom niepełnosprawnym wykonującym działalność gospodarczą i rolniczą (Dz.U. Nr 240, poz. 1756). Począwszy od 1 stycznia 2008 r. rozporządzenie to stosuje się do udzielania i rozliczania pomocy na rekompensatę podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych poniesionych przez pracodawcę.

Pomoc dla wymienionych wyżej:

- pracodawców zatrudniających mniej niż 25 osób (art. 25a ust. 2 ustawy);

- pracodawców prowadzących zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej (art. 25a ust. 3 ustawy);

- pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników i osiągających wskaźnik zatrudnienia niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6 proc. (art. 25a ust. 4),

- pracodawców zatrudniających mniej niż 25 pracowników oraz pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników i osiągający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6 proc. (art. 26a ust. 2),

- pracodawców prowadzących zakład pracy chronionej (art. 26a ust. 3 ustawy)

jest udzielana jako pomoc na zatrudnienie i przekazywana na rekompensatę podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych. Warunkiem uzyskania pomocy jest ponoszenie przez pracodawcę podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych, będących kosztami dodatkowymi w stosunku do tych, które pracodawca poniósłby w przypadku zatrudnienia osób niebędących osobami niepełnosprawnymi. Ponadto, pracodawca powinien zobowiązać się do przekazywania organowi udzielającemu pomocy informacji o wysokości i rodzaju podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych, poniesionych przez pracodawcę w okresie sprawozdawczym, a ponadto rozliczenia kwoty przekazanej pomocy oraz zwrotu nienależnie pobranej kwoty pomocy, w terminie do 15 lutego roku następującego po roku sprawozdawczym, a także przechowywania przez okres 10 lat dokumentacji pozwalającej na sprawdzenie zgodności przyznanej pomocy z przepisami rozporządzenia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Izabella Żyglicka i Wspólnicy Adwokaci i Radcowie Prawni spółka komandytowa

Nowoczesna firma prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »