| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Za co pracodawca może ukarać pracownika

Za co pracodawca może ukarać pracownika

Pracodawca może udzielić pracownikowi upomnienia lub wymierzyć karę nagany, jeżeli nie przestrzega on reguł porządkowych obowiązujących w zakładzie pracy. Może również wymierzyć karę pieniężną. Decyzja o ukaraniu pracownika należy do pracodawcy.

Pracodawca może ukarać pracownika za:

• nieprzestrzeganie ustalonych reguł czasu pracy,

• nieprzestrzeganie porządku w procesie pracy i ustalonej organizacji pracy,

• łamanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych,

• opuszczania pracy bez usprawiedliwienia,

• stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w pracy.

W zasadzie nie powinno budzić zastrzeżeń, że konkretne przewinienia stanowiące podstawę odpowiedzialności porządkowej może określać regulamin pracy. Rozszerzenie zakresu tej odpowiedzialności powinno jednak polegać na opisaniu w akcie zakładowym takich rodzajów zachowań pracowników, które stanowią bezprawne naruszenie organizacji lub porządku pracy a jednocześnie są istotne z punktu widzenia potrzeb pracodawcy.

W zależności od charakteru działalności prowadzonej przez pracodawcę i rodzaju pracy, w przepisach wewnątrzzakładowych mogą zostać określone przekroczenia porządkowe różnej treści. Wyznacznikiem są tu potrzeby wynikające z utrzymania sprawnej organizacji i niezakłóconego porządku pracy, pod warunkiem jednak, że nie dojdzie do naruszenia ogólnych granic odpowiedzialności porządkowej.

PRZYKŁAD

BEZ NARUSZENIA

Pracodawca nie jest zadowolony z wyników pracy pracownika. Za uzyskanie w ostatnich miesiącach najmniejszej liczby zleceń ukarał go karą nagany. Kary porządkowe mogą być stosowane za naruszenie reguł porządkowych, a nie wszelkich powinności składających się na obowiązek sumiennego i starannego wykonywania pracy. Takiej karze nie może podlegać brak dostatecznej inicjatywy po stronie pracownika i niska wydajność jego pracy. Nienależyte wykonanie obowiązków związanych z powierzoną pracą lub niespełnienie oczekiwań pracodawcy nie stanowi generalnie naruszenia reguł porządkowych, co nie oznacza jednak, że nie spotka się to z ujemną oceną pracodawcy. Uzyskanie niewielu zleceń czy zbyt małej liczby klientów, może oznaczać dla mało aktywnego lub niewydajnego pracownika innego rodzaju konsekwencje. Pracodawca może brać to pod uwagę przy decyzjach płacowych, a w ostateczności rozważyć potrzebę dalszego zatrudniania takiego pracownika.

DANUTA KLUCZ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 108 par. 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »