| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Czy wypadek w czasie wykonywania działalności pozarolniczej uprawnia do odszkodowania z ZUS

Czy wypadek w czasie wykonywania działalności pozarolniczej uprawnia do odszkodowania z ZUS

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu. W czasie przebudowy własnego miejsca pracy miałem wypadek. Czy mogę i jak mam starać się o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?


RADA

Wypadek, jakiemu Pan uległ, miał miejsce podczas przebudowy miejsca pracy. Jest więc wypadkiem przy prowadzeniu własnej działalności, który uzasadnia ubieganie się o odszkodowanie z ZUS, jeśli z tytułu działalności podlega Pan ubezpieczeniu wypadkowemu.

UZASADNIENIE

W ZUS można starać się o jednorazowe odszkodowanie w przypadku, gdy uraz lub śmierć zostały spowodowane wypadkiem przy wykonywaniu pracy. Takim wypadkiem jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło m.in. w związku lub podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem działalności pozarolniczej.

Wypadek, któremu Pan uległ, miał miejsce w trakcie przebudowy miejsca prowadzenia działalności. Jeśli z tytułu prowadzenia działalności podlega Pan ubezpieczeniu wypadkowemu, a w wyniku tego wypadku doznał Pan stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, może Pan starać się w ZUS o jednorazowe odszkodowanie. Oceny stopnia uszczerbku na zdrowiu oraz jego związku z wypadkiem dokonuje lekarz orzecznik ZUS po zakończeniu leczenia i ewentualnej rehabilitacji.

Ubiegając się o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy wykonywaniu pozarolniczej działalności gospodarczej, wniosek o to odszkodowanie należy złożyć w terenowej jednostce ZUS właściwej ze względu na położenie siedziby firmy (ZUS, w którym przedsiębiorca się rozlicza), przestawiając do wglądu lub składając następujące dokumenty:

• wpis do ewidencji działalności gospodarczej,

• decyzję o nadaniu numeru NIP i REGON,

• własnoręcznie sporządzony opis zdarzenia,

• ksero zaświadczenia o udzieleniu pierwszej pomocy,

• dowód osobisty.

W pierwszej kolejności ZUS ustala okoliczności i przyczyny wypadku przez:

• zabezpieczenie miejsca wypadku w sposób, który pozwoli odtworzyć jego okoliczności,

• dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz zbadanie warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,

• przesłuchanie poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,

• przesłuchanie świadków wypadku,

• zebranie dodatkowych niezbędnych dowodów dotyczących wypadku.

Ponadto ZUS bada, czy podczas wypadku poszkodowany nie był w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających bądź substancji psychotropowych, które mogły przyczynić się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku.

Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, ZUS sporządza kartę wypadku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Diana Borowiecka

Specjalista ds. PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »