| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Zatrudnienie menedżera

Zatrudnienie menedżera

 Rozważamy zatrudnienie osoby do zarządzania naszym przedsiębiorstwem. Do tej pory to właściciel firmy sam nią zarządzał. Kandydaci zgłaszają chęć podjęcia współpracy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Czy taka forma w porównaniu z normalnym etatem nie jest zbyt niezależna od pracodawcy? Czy taki kontrakt warto zawrzeć?


ODPOWIEDŹ

Menedżer może świadczyć dla przedsiębiorcy usługi zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i umowy cywilnoprawnej, ale korzystniejszą formą zatrudnienia jest kontrakt menadżerski. W porównaniu z umową o pracę decyduje o tym duża swoboda w kształtowaniu pozycji prawnej stron i możliwość sprawowania efektywnej kontroli.

Wyjaśnienie

Kontrakt menedżerski jest rodzajem umowy o świadczenie usług, która zawiera się pomiędzy samodzielnym podmiotem, czyli menedżerem, a przedsiębiorcą. Przedmiotem takiej konstrukcji prawnej jest zarządzanie firmą w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy. Pod względem prawnym, jest to nienazwana umowa cywilnoprawna, do której - zgodnie z art. 750 k.c. - stosuje się odpowiednio część ogólną k.c., część ogólną prawa zobowiązań i przepisy dotyczące zlecenia.

W porównaniu z umową o pracę, kontrakt menadżerski jest zdecydowanie bardziej elastyczny, ponieważ:

• nie jest uregulowany bezwzględnie obowiązującymi przepisami; przepisy o zleceniu stosuje się tylko na zasadzie analogii, czyli z odpowiednimi modyfikacjami,

• zarządzanie jest wykonywane w warunkach dużej samodzielności, gwarantowanej przez prawo cywilne, a nie w ramach podporządkowania właściwego stosunkom pracy,

• obowiązuje równość stron, a dodatkowe uprawnienia oraz świadczenia można powiązać z rozszerzonymi obowiązkami lub zwiększonym ryzykiem,

• menadżer może ponosić ryzyko niewykonania zadań lub nieosiągnięcia oczekiwanych wyników.

Reguły odpowiedzialności menedżera z tytułu sprawowania zarządu określa kontrakt, ale najczęściej opierają się one na zasadzie winy. Zarządca odpowiada wówczas za pełną szkodę, którą spowodował tym, że nie wykonał zobowiązania lub wykonał je nienależycie. Zgodnie z art. 361 § 1 k.c., dotyczy to zarówno faktycznie poniesionych strat, jak i utraconych przez firmę zysków, które osiągnęłaby, gdyby menedżer dochował należytej staranności. Z zasady bowiem menedżer to dobrze wyszkolony profesjonalista, od którego można oczekiwać ponadprzeciętnej wiedzy, zdolności przewidywania skutków podejmowanych decyzji oraz doświadczenia w zarządzaniu.

Należy pamiętać, że tak zatrudniony menedżer nie jest pracownikiem w rozumieniu przepisów kodeksu pracy, zatem nie przysługują mu określone prawa (urlopy, czas pracy), a ewentualne spory rozstrzyga sąd cywilny.

Sylwia Gortyńska

Podstawa prawna

• art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »