| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Jakie składki muszą płacić przedsiębiorcy, gdy zawierają umowy o pracę lub zlecenia

Jakie składki muszą płacić przedsiębiorcy, gdy zawierają umowy o pracę lub zlecenia

Przedsiębiorcy często nie poprzestają na prowadzeniu własnej firmy i zawierają dodatkowe umowy. Zasady opłacania od nich składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zależą przede wszystkim od rodzaju umowy i wysokości uzyskiwanego wynagrodzenia.

Nie

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która ma ustalone prawo do emerytury, z działalności podlega dobrowolnym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Jeżeli prowadzący działalność gospodarczą wykonuje w jej ramach umowę zlecenia, przedmiot tej umowy jest taki sam jak przedmiot prowadzonej działalności, osoba ta podlega ubezpieczeniom społecznym jedynie z tytułu prowadzonej działalności. Nie podlega natomiast ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia. Zasada ta obowiązuje, jeżeli dla celów podatkowych przychód z umowy zlecenia jest traktowany jako przychód z działalności gospodarczej.

Z uwagi na powyższe, jeżeli w ramach prowadzonej działalności zawrze pan umowę zlecenia i przychód z tej umowy dla celów podatkowych będzie traktowanych jak przychód z działalności, umowa zlecenia nie będzie tytułem do ubezpieczeń społecznych i w konsekwencji ubezpieczenia zdrowotnego. W takiej sytuacji nie powinien pan być zgłaszany z umowy zlecenia do żadnych ubezpieczeń i od wypłacanego wynagrodzenia zleceniodawca nie powinien opłacać żadnych składek.

Podstawa prawna

• Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.).

Czy opłacić dwie składki zdrowotne

Wspólnik w spółce jawnej został zatrudniony przez tę spółkę na podstawie umowy o pracę. Czy w przypadku gdy z umowy o pracę wynagrodzenie jest wyższe od minimalnego z działalności, obowiązkowa jest tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne?

Tak

Wspólnik spółki jawnej w zakresie ubezpieczeń społecznych zaliczany jest do osób prowadzących pozarolniczą działalność. Z tego tytułu podlega obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i zdrowotnemu. Natomiast ubezpieczenie chorobowe jest dla niego dobrowolne.

Osoba, która jest wspólnikiem spółki jawnej i równocześnie wykonuje pracę na podstawie stosunku pracy, obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym podlega jako pracownik. Natomiast ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności są dla niej dobrowolne. Obowiązek opłacania składek z działalności istnieje tylko wówczas, gdy wynagrodzenie z umowy o pracę jest niższe od minimalnego. Wówczas ubezpieczenia społeczne są obowiązkowe zarówno z umowy o pracę, jak i pozarolniczej działalności.

Trzeba wyjaśnić, że wspólnik spółki osobowej, który nawiązał z nią stosunek pracy, może podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym jako pracownik, jeżeli przedmiotem umowy o pracę nie jest prowadzenie spraw spółki lub jej reprezentowanie, a także praca, do której wykonania na rzecz spółki tytułem wkładu zobowiązał się w umowie spółki (np. orzeczenia Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 2003 r., II UK 235/02, M. P. Pr. - wkł. 2004/4/13 oraz z 14 stycznia 1993 r., II UZP 21/92, OSNC 1993/5/69).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Michał Stępień

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »