REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o warunkach zatrudnienia

Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Informacja o warunkach zatrudnienia dotyczy warunków pracy, na które pracodawca ma duży wpływ i może je w miarę swobodnie kształtować lub też zmieniają się one z mocy prawa w sytuacjach wskazanych w przepisach.


Kodeks pracy nakłada na pracodawców obowiązek doręczenia pracownikowi oprócz umowy o pracę dodatkowego dokumentu, który będzie precyzował jego uprawnienia, a mianowicie informacji o warunkach zatrudnienia. Celem wprowadzenia tego przepisu do Kodeksu pracy było stworzenie możliwości poznania kluczowych uprawnień przez zatrudnianą osobę.


Zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy, oprócz sporządzenia samej umowy o pracę, pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika na piśmie nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o:

REKLAMA

• obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

• częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

• wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

• obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.


WAŻNE!

Z uwagi na fakt, że informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać sporządzona na piśmie, powinna być opatrzona własnoręcznym podpisem pracodawcy lub upoważnionej przez niego osoby.


Przepis ten nie zakazuje pracodawcy zamieszczenia tych wszystkich elementów w samej umowie o pracę. Jednak z uwagi na możliwość ich zmiany nie wydaje się to dobrym rozwiązaniem.


Informacja o warunkach zatrudnienia dotyczy bowiem warunków pracy, na które pracodawca ma duży wpływ i może je w miarę swobodnie kształtować lub też zmieniają się one z mocy prawa we wskazanych w przepisach sytuacjach.


W praktyce więc pracodawca powinien doręczyć pracownikowi osobny dokument, który będzie zawierał ww. informacje.


Nie do końca zrozumiały jest termin poinformowania pracownika o warunkach wymienionych w art. 29 § 3 Kodeksu pracy. Mianowicie liczony on jest od momentu zawarcia umowy o pracę, a więc także w sytuacji, gdy pracownik nie otrzymał jeszcze umowy - bo przykładowo rozpocznie pracę za 2 tygodnie i wtedy też otrzyma pisemną umowę o pracę - pracodawca będzie musiał przedstawić mu pismo wynikające z art. 29 § 3. Wydaje się, że terminy w § 2 i 3 powinny być liczone od tego samego momentu, czyli od dnia rozpoczęcia pracy, tzn. w tym dniu pracownik otrzymuje umowę, a dodatkowo w terminie 7 dni pozostałe informacje. Dodatkowo należy zaznaczyć, że poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.


Przykład

Pracodawca sporządza pismo dla nowo przyjętego pracownika. Może on zdecydować, czy poda dokładne informacje, np. że norma dobowa wynosi 8, tygodniowa 40 godzin, wynagrodzenie jest płacone co miesiąc, pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu, a jego okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie (przy umowie na czas określony zawartej na czas dłuższy niż 6 miesięcy), czy też wskaże jedynie przepisy Kodeksu pracy lub innych przepisów prawa pracy, z których te informacje będą wynikać.


Pracodawcy nieposiadający regulaminu pracy


W niewielkich zakładach pracy, w których z uwagi na mniejszą niż 20 osób liczbę pracowników nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy, omawiany dokument powinien zawierać dodatkowe elementy.


Oprócz wymienionych poprzednio - powinien precyzować:

• porę nocną,

• miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia oraz

• przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.


Wynika to z faktu, że w przypadku zakładu pracy mającego regulamin informacja o warunkach zatrudnienia musiałaby powtarzać zapisy znajdujące się już w regulaminie.


Zmiana danych objętych informacją


Pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika na piśmie także o zmianie jego warunków zatrudnienia, a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub jego zmianie (art. 29 § 32 k.p.).


Powinien tego dokonać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy.


Przykład

Pracownik po studiach przepracował u pracodawcy 2 lata. W związku z tym jest uprawniony do większego wymiaru urlopu (26 dni). Oprócz udzielenia pracownikowi dodatkowych 6 dni urlopu (urlop uzupełniający), pracodawca powinien także pamiętać o zaktualizowaniu jego informacji o warunkach zatrudnienia.


Również w tym wypadku poinformowanie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.


Jak postąpić z błędnym dokumentem?


Informacja powinna być sporządzona co najmniej w 2 egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron, a następnie umieszczona w aktach osobowych pracownika w części B. W praktyce może zdarzyć się jednak, że pracodawca umieści tam dane niezgodne ze stanem faktycznym. Oczywiście w przypadku, gdy z informacji będzie wynikać uprawnienie mniej korzystne dla pracownika, niż przysługuje mu z mocy prawa, to w oczywisty sposób będzie ono zastąpione przez właściwe przepisy. Co jednak stanie się, gdy pracodawca przez nieuwagę zamieści tam zapis, który będzie polepszał sytuację pracownika? Na przykład w informacji znalazł się zapis stanowiący, że pracownikowi przysługuje 30 dni urlopu, podczas gdy ma on prawo tylko do 20. W takim wypadku nie dojdzie jednak do niechcianego polepszenia sytuacji pracownika. Informacja nie należy do źródeł uprawnień pracowniczych, a więc informacje w niej zawarte mają charakter jedynie informacyjny. Pracownik nie będzie więc mógł powoływać się na zapis zawarty w informacji o warunkach zatrudnienia, jeżeli ten będzie stał w sprzeczności np. z regulacjami zawartymi w Kodeksie pracy.

Przemysław Ciszek

C&C Chakowski&Ciszek

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA