| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Kiedy można wypożyczyć pracownika innej firmie

Kiedy można wypożyczyć pracownika innej firmie

Każdy pracodawca może czasowo wypożyczyć swoich pracowników innemu pracodawcy. Może to w szczególności uczynić w razie przejściowego spadku zapotrzebowania na pracowników. Jakie warunki musi spełnić, aby wypożyczenie to było zgodne z prawem?



Możliwość wypożyczenia pracownika innemu pracodawcy przewiduje art. 1741 k.p., zgodnie z którym pracodawca może, za zgodą pracownika wyrażoną na piśmie, udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres ustalony w zawartym w tej sprawie porozumieniu między pracodawcami.


Pracodawca, który chce wypożyczyć pracownika innemu pracodawcy, powinien więc zawrzeć z nim porozumienie dotyczące przejścia pracownika oraz uzyskać zgodę pracownika na to przejście. Zgoda ta powinna być wyrażona na piśmie.


Przepis nie stanowi, w jakiej formie powinno zostać zawarte porozumienie. Dla celów dowodowych wskazane jest jednak, żeby było ono zawarte w formie pisemnej. Porozumienie powinno określać pracodawcę macierzystego oraz pracodawcę, do którego jest kierowany pracownik, a ponadto okres, na jaki nastąpi przejście pracownika oraz zakres jego obowiązków. Wskazane jest także, żeby porozumienie określało wynagrodzenie pracownika.


W czasie, w którym pracownik wykonuje pracę dla innego pracodawcy, pracodawca macierzysty udziela mu urlopu bezpłatnego. Pracownik pozostaje zatem w tym czasie w dwóch stosunkach prawnych - z pracodawcą macierzystym oraz z nowym pracodawcą. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 14 lutego 2002 r., V CKN 748/00, z którego wynika, że stosunek pracy z pracodawcą macierzystym trwa nadal i ulega jedynie zawieszeniu. W zależności od okoliczności, z nowym pracodawcą może być zawarta umowa o pracę lub umowa cywilnoprawna (np. umowa zlecenia). W związku z tym, że prawa i obowiązki stron mogą być określone w tej umowie w sposób autonomiczny, możliwe jest pogorszenie warunków pracy i płacy w stosunku do tych wynikających z umowy z pracodawcą macierzystym. Okres urlopu bezpłatnego udzielonego pracownikowi w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy wlicza się do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u dotychczasowego pracodawcy.


Należy zauważyć, że wypożyczanie pracowników innemu pracodawcy nie powinno mieć charakteru stałego. Byłoby to sprzeczne z przepisami prawa pracy, bowiem obowiązkiem pracodawcy jest zatrudnienie pracownika w ramach określonego stosunku pracy. Działalność polegającą na wypożyczaniu pracowników prowadzą agencje pracy tymczasowej na podstawie ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608).


AGNIESZKA LECHMAN-FILIPIAK

radca prawny kancelaria Linklaters

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Ciołko

Ekspert Prawny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »