| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązująca od 1 lipca tego roku, wprowadziła również istotne zmiany w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Dotyczą one kwestii związanych z zasadami podziału obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pomiędzy agencje a pracodawców-użytkowników.


Obecnie to pracodawca-użytkownik ma obowiązek:

- dostarczyć pracownikowi tymczasowemu odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,

- zapewnić napoje i posiłki profilaktyczne,

- przeprowadzić szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ustalać okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, a także

- przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku pracownika tymczasowego.


W samej umowie o świadczenie usług strony mogą ustalić jedynie zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy innych niż określone powyżej.


UWAGA

Agencja ciągle może zobowiązać się do zapewnienia pracownikowi tymczasowemu odpowiednich badań lekarskich.


Z powyższego wynika więc, że możliwości odciążenia pracodawcy-użytkownika z konieczności realizowania określonych obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy została radykalnie zmniejszona. Należy wspomnieć, iż ciągle strony mogą uzgodnić swobodnie zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.


Bezpieczne i higieniczne warunki pracy


Warto przypomnieć, iż ustawa wskazuje grupę obowiązków pracodawcy-użytkownika, które nie mogły zostać przejęte przez agencję pracy tymczasowej. Przede wszystkim więc pracodawca-użytkownik jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej.


W zakresie więc samych warunków bhp na stanowisku pracy pracownik tymczasowy powinien być traktowany jednakowo, jak pozostali pracownicy.


Istotnym obowiązkiem pracodawcy-użytkownika jest także prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników tymczasowych w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pozostałych członków załogi.


Kary za naruszenia


Ustawa przewiduje sankcje karne dla przedsiębiorców naruszających jej postanowienia. Kary te dotyczą przede wszystkim pracodawcy-użytkownika. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 1 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych ten, kto, będąc pracodawcą-użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej lub nie wyposaża stanowiska pracy pracownika tymczasowego w maszyny i inne urządzenia techniczne, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności, podlega karze grzywny.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Majszak

Ekspert z zakresu odszkodowań i ubezpieczeń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »