| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązująca od 1 lipca tego roku, wprowadziła również istotne zmiany w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Dotyczą one kwestii związanych z zasadami podziału obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pomiędzy agencje a pracodawców-użytkowników.


Należy zaznaczyć, iż najczęściej w praktyce postanowienia w tej sprawie są zamieszczane już w samej umowie o świadczenie usług pracy tymczasowej lub też umowa ta reguluje szczegółowo, w jakim trybie informacje zostaną przekazane.


UWAGA

Pracodawca-użytkownik zobowiązuje się do przedstawienia agencji wyciągu z wewnętrznych przepisów dotyczących wynagradzania pracowników.


Dodatkowo pracodawca-użytkownik powinien poinformować agencję o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedstawienie tego rodzaju informacji pozwoli agencji ocenić, czy aby pracownik nie będzie wykonywał pracy szczególnie niebezpiecznej (zakazanej w ramach pracy tymczasowej). Ponadto do lipca tego roku informacje te mogły być pomocne przy realizowaniu powierzonych agencji obowiązków, np. w zakresie szkoleń bhp pracowników tymczasowych.


Dzielenie się obowiązkami


Zasadniczo zmieniły się natomiast możliwości agencji i pracodawcy-użytkownika w zakresie dzielenia się określonymi obowiązkami pracodawcy realizowanymi w stosunku do pracownika tymczasowego. Mimo bowiem faktu, iż formalnym pracodawcą dla pracownika tymczasowego jest agencja pracy, poprzednio strony umowy mogły w zasadzie swobodnie ustalić zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.


Uzgodnienia te mogły dotyczyć w szczególności:

- dostarczania pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,

- zapewnienia napojów i posiłków profilaktycznych,

- przeprowadzania szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, lub też

- przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego oraz informowania o tym ryzyku.


Zasadą było, iż obowiązki te realizuje agencja pracy, natomiast mogą one zostać przekazane pracodawcy-użytkownikowi (wraz z odpowiedzialnością za ich niedopełnienie). Możliwość taka pozwalała więc wybrać stronom takiej umowy najbardziej opłacalny ekonomicznie wariant świadczenia usługi, bowiem jej cena uzależniona była w oczywisty sposób od ilości obowiązków, które realizowała agencja pracy tymczasowej, podczas gdy pracodawca-użytkownik korzystał z pracy jej pracownika tymczasowego.


W praktyce agencje pracy posługiwały się szczegółowymi formularzami, w których ich klient precyzował wymagania w stosunku do pracownika tymczasowego oraz określał, które obowiązki jest gotów sam zrealizować.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Kozłowska

Radca prawny, adwokat, specjalista z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »