| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązująca od 1 lipca tego roku, wprowadziła również istotne zmiany w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Dotyczą one kwestii związanych z zasadami podziału obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pomiędzy agencje a pracodawców-użytkowników.


Należy zaznaczyć, iż najczęściej w praktyce postanowienia w tej sprawie są zamieszczane już w samej umowie o świadczenie usług pracy tymczasowej lub też umowa ta reguluje szczegółowo, w jakim trybie informacje zostaną przekazane.


UWAGA

Pracodawca-użytkownik zobowiązuje się do przedstawienia agencji wyciągu z wewnętrznych przepisów dotyczących wynagradzania pracowników.


Dodatkowo pracodawca-użytkownik powinien poinformować agencję o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedstawienie tego rodzaju informacji pozwoli agencji ocenić, czy aby pracownik nie będzie wykonywał pracy szczególnie niebezpiecznej (zakazanej w ramach pracy tymczasowej). Ponadto do lipca tego roku informacje te mogły być pomocne przy realizowaniu powierzonych agencji obowiązków, np. w zakresie szkoleń bhp pracowników tymczasowych.


Dzielenie się obowiązkami


Zasadniczo zmieniły się natomiast możliwości agencji i pracodawcy-użytkownika w zakresie dzielenia się określonymi obowiązkami pracodawcy realizowanymi w stosunku do pracownika tymczasowego. Mimo bowiem faktu, iż formalnym pracodawcą dla pracownika tymczasowego jest agencja pracy, poprzednio strony umowy mogły w zasadzie swobodnie ustalić zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.


Uzgodnienia te mogły dotyczyć w szczególności:

- dostarczania pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,

- zapewnienia napojów i posiłków profilaktycznych,

- przeprowadzania szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, lub też

- przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego oraz informowania o tym ryzyku.


Zasadą było, iż obowiązki te realizuje agencja pracy, natomiast mogą one zostać przekazane pracodawcy-użytkownikowi (wraz z odpowiedzialnością za ich niedopełnienie). Możliwość taka pozwalała więc wybrać stronom takiej umowy najbardziej opłacalny ekonomicznie wariant świadczenia usługi, bowiem jej cena uzależniona była w oczywisty sposób od ilości obowiązków, które realizowała agencja pracy tymczasowej, podczas gdy pracodawca-użytkownik korzystał z pracy jej pracownika tymczasowego.


W praktyce agencje pracy posługiwały się szczegółowymi formularzami, w których ich klient precyzował wymagania w stosunku do pracownika tymczasowego oraz określał, które obowiązki jest gotów sam zrealizować.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kozarzewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK