| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > O czym pracodawca informuje PIP

O czym pracodawca informuje PIP

Pracodawcę obciążają obowiązki w zakresie przekazywania organom Państwowej Inspekcji Pracy różnego rodzaju informacji. Wynikają one z wielu przepisów rangi ustawowej i podustawowej.


Rozmowa z Anną Tomczyk, dyrektorem Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy.


Czy rzeczywiście pracodawca musi przekazywać wiele informacji organom PIP?

 
- Tak. Przepisy prawa nakładają na pracodawcę wiele obowiązków o charakterze informacyjnym. Państwowa Inspekcja Pracy jest przecież organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Właśnie dlatego przepisy zobowiązują pracodawcę do przekazywania określonych w przepisach informacji.


Jakie są to informacje i w jakim terminie pracodawca musi przekazać je do PIP?

 
- Poszczególne obowiązki w tym zakresie są porozrzucane po wielu aktach prawnych. Można je znaleźć zarówno w ustawie o PIP, Kodeksie pracy, jak i w poszczególnych rozporządzeniach.


Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawcę m.in. do przekazania określonych porozumień zawieszających przepisy prawa pracy. Będą to porozumienie o zawieszeniu stosowania w całości lub w części przepisów prawa pracy oraz porozumienie o zawieszeniu stosowania u danego pracodawcy, w całości lub w części, zakładowego układu zbiorowego pracy oraz ponadzakładowego układu zbiorowego pracy bądź jednego z nich na okres nie dłuższy niż 3 lata. Informacje te pracodawca powinien niezwłocznie przekazać do okręgowego inspektora pracy.


Pracodawca musi również zawiadomić właściwego miejscowo inspektora pracy o stosowaniu wydłużonych okresów rozliczeniowych, jeżeli nie działa u niego zakładowa organizacja związkowa, albo gdy zakładowa organizacja związkowa nie wyraża na to zgody. Na pisemny wniosek pracownika pracodawca musi poinformować okręgowego inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników w nocy.


Z punktu widzenia inspekcji pracy bardzo istotny obowiązek o charakterze informacyjnym określony został w art. 209 k.p. Zgodnie z tym przepisem każdy pracodawca, który rozpoczyna prowadzenie działalności, musi w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności zawiadomić na piśmie właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.


Również w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników, pracodawca musi pisemnie o tym fakcie poinformować inspektora. Należy pamiętać, że jeżeli właściwy okręgowy inspektor pracy lub właściwy państwowy inspektor sanitarny zobowiąże pracodawcę prowadzącego działalność powodującą szczególne zagrożenia dla zdrowia do okresowej aktualizacji powyższych informacji, to pracodawca musi taką informację przekazać.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Rudaś

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »