| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Kontrola PIP w firmie

Kontrola PIP w firmie

Kontrola w firmie to jedno ze zdarzeń, których przedsiębiorcy najbardziej się obawiają. W większości przypadków obawy nie są spowodowane próbami ukrycia jakichś okoliczności, a jedynie niewiedzą na temat uprawnień i obowiązków obydwu stron postępowania. Wiedza ta jest przydatna, tym bardziej że w gruncie rzeczy właściciele firm mogą się spodziewać kontroli dotyczącej niemal każdej sfery ich działalności.

ODPOWIEDŹ

Pracownicy nie mają obowiązku odbierania telefonów służbowych w czasie urlopu wypoczynkowego, chyba że taki obowiązek wynika z przepisów wewnątrzzakładowych lub umowy o pracę. Pracodawca może nałożyć na pracowników zajmujących stanowiska kierownicze w firmie obowiązek odbierania służbowych telefonów na urlopie w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy albo na podstawie indywidualnych zapisów umowy o pracę. Natomiast pracownik może zostać odwołany z urlopu jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. w przypadku niezapowiedzianej kontroli PIP.

WYJAŚNIENIE

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego z przyczyn dotyczących pracodawcy, gdy:
• zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu,
• obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna.
W praktyce najczęściej chodzi tu o sytuacje, takie jak: awaria urządzenia, choroba osoby zastępującej pracownika, kontrola zewnętrzna, ważne spotkanie z klientem, które wcześniej nie było zaplanowane. Pracodawca musi jednak pamiętać, że wezwanie pracownika z urlopu może być dla niego bardzo kosztowne, zwłaszcza jeżeli pracownik ma zaplanowany urlop za granicą. W przypadku odwołania pracownika z takiego urlopu pracodawca będzie zobowiązany do poniesienia wszystkich kosztów związanych z powrotem pracownika do kraju, a także zapłaty części kosztów poniesionych przez pracownika na opłacenie pobytu w hotelu lub ośrodku wczasowym. Dodatkowo pracodawca może zostać zobowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika związanych z powrotem z urlopu jego rodziny. Stanie się tak w sytuacji, gdy pracownik spędzał urlop z dziećmi, które nie mogły zostać na wakacjach bez opieki, wówczas koszt przerwania ich wakacji i powrotu do domu razem z rodzicem może zostać doliczony do kosztu powrotu pracownika.
W przypadku konieczności odpowiedzi na pytania zadawane przez inspektora pracodawca musi pamiętać, że czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy (art. 128 § 1 k.p.). Natomiast wyposażenie pracownika w telefon służbowy nie oznacza, że pracownik ma obowiązek pozostawać w ciągłej dyspozycji pracodawcy, nawet poza normalnymi godzinami pracy. Dlatego pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu służbowego poza normalnymi godzinami pracy lub w trakcie urlopu. Takie regulacje będą jednak uzasadnione wyłącznie w przypadku pracowników z tzw. kadry zarządzającej, a zatem menedżerów, dyrektorów, kierowników. Należy przy tym pamiętać, że zobowiązanie tych osób do konieczności odbierania telefonu służbowego w trakcie urlopu wypoczynkowego nie może naruszać ich prawa do odpoczynku. W przypadku gdy liczba rozmów służbowych nie pozwalała pracownikowi na prawidłowe korzystanie z urlopu, należy mu zapewnić w zamian inne dni takiego urlopu.

Paweł Łukaszuk

PODSTAWA PRAWNA
• art. 128, art. 167 ustawy z dnia 24 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK