| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Kontrola PIP w firmie

Kontrola PIP w firmie

Kontrola w firmie to jedno ze zdarzeń, których przedsiębiorcy najbardziej się obawiają. W większości przypadków obawy nie są spowodowane próbami ukrycia jakichś okoliczności, a jedynie niewiedzą na temat uprawnień i obowiązków obydwu stron postępowania. Wiedza ta jest przydatna, tym bardziej że w gruncie rzeczy właściciele firm mogą się spodziewać kontroli dotyczącej niemal każdej sfery ich działalności.

ODPOWIEDŹ

Pracownicy nie mają obowiązku odbierania telefonów służbowych w czasie urlopu wypoczynkowego, chyba że taki obowiązek wynika z przepisów wewnątrzzakładowych lub umowy o pracę. Pracodawca może nałożyć na pracowników zajmujących stanowiska kierownicze w firmie obowiązek odbierania służbowych telefonów na urlopie w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy albo na podstawie indywidualnych zapisów umowy o pracę. Natomiast pracownik może zostać odwołany z urlopu jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. w przypadku niezapowiedzianej kontroli PIP.

WYJAŚNIENIE

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego z przyczyn dotyczących pracodawcy, gdy:
• zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu,
• obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna.
W praktyce najczęściej chodzi tu o sytuacje, takie jak: awaria urządzenia, choroba osoby zastępującej pracownika, kontrola zewnętrzna, ważne spotkanie z klientem, które wcześniej nie było zaplanowane. Pracodawca musi jednak pamiętać, że wezwanie pracownika z urlopu może być dla niego bardzo kosztowne, zwłaszcza jeżeli pracownik ma zaplanowany urlop za granicą. W przypadku odwołania pracownika z takiego urlopu pracodawca będzie zobowiązany do poniesienia wszystkich kosztów związanych z powrotem pracownika do kraju, a także zapłaty części kosztów poniesionych przez pracownika na opłacenie pobytu w hotelu lub ośrodku wczasowym. Dodatkowo pracodawca może zostać zobowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika związanych z powrotem z urlopu jego rodziny. Stanie się tak w sytuacji, gdy pracownik spędzał urlop z dziećmi, które nie mogły zostać na wakacjach bez opieki, wówczas koszt przerwania ich wakacji i powrotu do domu razem z rodzicem może zostać doliczony do kosztu powrotu pracownika.
W przypadku konieczności odpowiedzi na pytania zadawane przez inspektora pracodawca musi pamiętać, że czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy (art. 128 § 1 k.p.). Natomiast wyposażenie pracownika w telefon służbowy nie oznacza, że pracownik ma obowiązek pozostawać w ciągłej dyspozycji pracodawcy, nawet poza normalnymi godzinami pracy. Dlatego pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu służbowego poza normalnymi godzinami pracy lub w trakcie urlopu. Takie regulacje będą jednak uzasadnione wyłącznie w przypadku pracowników z tzw. kadry zarządzającej, a zatem menedżerów, dyrektorów, kierowników. Należy przy tym pamiętać, że zobowiązanie tych osób do konieczności odbierania telefonu służbowego w trakcie urlopu wypoczynkowego nie może naruszać ich prawa do odpoczynku. W przypadku gdy liczba rozmów służbowych nie pozwalała pracownikowi na prawidłowe korzystanie z urlopu, należy mu zapewnić w zamian inne dni takiego urlopu.

Paweł Łukaszuk

PODSTAWA PRAWNA
• art. 128, art. 167 ustawy z dnia 24 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »