| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Składki ZUS w działalności przedsiębiorcy

Składki ZUS w działalności przedsiębiorcy

Prowadzenie działalności gospodarczej związane jest z ponoszeniem przez przedsiębiorców wielu kosztów, przy czym część z nich wynika z pewnych zobowiązań względem państwa. Jak wiadomo, bardzo ważnymi obowiązkami, które muszą wypełniać podmioty gospodarcze, są, obok rozliczeń z fiskusem, zobowiązania względem ZUS-u. Przedsiębiorcy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu. Osoby takie obowiązkowo podlegają również ubezpieczeniu zdrowotnemu. Natomiast ubezpieczenie chorobowe dla przedsiębiorców jest dobrowolne. Niektóre osoby rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej mogą skorzystać z ulgi w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne. Ulga polega na tym, że przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej można opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od zadeklarowanej kwoty, jednak nie niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla osób niekorzystających z ulgi w opłacaniu składek stanowi kwota zadeklarowana, nie niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok kalendarzowy.

Zobacz aktualne stawki ZUS >>>

Autorzy: Joanna Stolarska, Wojciech Adamski, Joanna Kalinowska Opracował Przemysław Mańko Publikacja: Poradnik Gazety Prawnej nr 27 z dnia 2011-07-19

Podział przedsiębiorców na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej

Długość czasu trwania kontroli przeprowadzanych u danego przedsiębiorcy przez jeden organ kontroli (np. ZUS) uzależniona jest od wielkości kontrolowanego podmiotu:

Mikroprzedsiębiorca – 12 dni roboczych w ciągu roku:

• co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników,

• osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 mln euro.

Mały przedsiębiorca –18 dni roboczych w ciągu roku:

• co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników,

• osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 mln euro.

Średni przedsiębiorca – 24 dni robocze w ciągu roku:

• co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników,

• osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 mln euro.

Pozostali przedsiębiorcy – 48 dni roboczych w ciągu roku.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności danego przedsiębiorcy. Natomiast czas trwania kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać – w zależności od wielkości przedsiębiorcy – 12, 18, 24 lub 48 dni roboczych. Celem tych przepisów jest zagwarantowanie niezakłóconego funkcjonowania podmiotów gospodarczych poprzez ograniczenie licznych lub przedłużających się postępowań, zwłaszcza podejmowanych przez organy kontrolne w tym samym czasie. W wyroku z 20 stycznia 2009 r. (sygn. akt II GSK 644/08, niepublikowany) Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie odniósł się do zarzutów przedsiębiorcy, który kwestionował prawidłowość działań kontrolnych, prowadzonych przez różne organy, w łącznym czasie przekraczającym wskazane w art. 83 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ograniczenia. W uzasadnieniu do wyroku NSA wskazał jednoznacznie, że przepisy ograniczające czas trwania kontroli są generalnym wyznaczeniem norm czasowych w odniesieniu do łącznej maksymalnej liczby dni kontroli, przeprowadzanej przez jeden, konkretny, upoważniony do tego organ. W żadnym wypadku natomiast nie można interpretować go jako wyznacznika łącznego maksymalnego czasu trwania wszystkich kontroli w danym roku kalendarzowym u jednego przedsiębiorcy (tzn. postępowań różnych organów kontroli). Odmienna interpretacja tego przepisu prowadziłaby do błędnego wniosku, że postępowanie kontrolne, przeprowadzone przez dany organ w maksymalnym wskazanym w ustawie czasookresie, powoduje automatycznie zablokowanie możliwości przeprowadzenia kontroli przez inne uprawnione do tego organy. NSA wskazuje, że interpretacja taka jest nieuprawniona, a okresy kontroli wskazane w art. 83 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnoszą się do kontroli jednego organu, nie wykluczając wykorzystania w tym samym zakresie czasu kontroli przez inny organ.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Gierus

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »