| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Faktury VAT w 2011 r.

Faktury VAT w 2011 r.

Jednym z obowiązków podatników VAT jest, co do zasady, wystawianie faktur. Realizacja tego obowiązku stwarza podatnikom wiele problemów, gdyż przepisy VAT rozróżniają wiele rodzajów faktur oraz różne terminy ich wystawiania. Wątpliwości budzi również wymagana przepisami treść faktur. Znajomość zasad prawidłowego wystawiania faktur jest niezmiernie ważna dla sprzedawców, gdyż wadliwe wystawianie faktur grozi pociągnięciem do odpowiedzialności karnej skarbowej. Również nabywcy powinni wiedzieć, jaką treść muszą zawierać otrzymywane przez nich faktury, gdyż błędnie wystawione faktury VAT mogą nie pozwalać na odliczenie podatku na nich naliczonego. W niniejszej publikacji zostały omówione wszelkie zagadnienia związane z wystawianiem faktur VAT. Publikacja uwzględnia zmiany w przepisach dotyczących faktur wprowadzone 1 stycznia 2011 r., w tym nowe rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych. Autorem poradnika jest Tomasz Krywan, doradca podatkowy, ekspert w zakresie VAT. Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Jest to rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz.U. Nr 249, poz. 1661).

Przesyłanie faktur w formie elektronicznej jest możliwe, jeżeli są spełnione dwa warunki. Pierwszym jest akceptacja tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktur, któremu mają być przesyłane faktury w formie elektronicznej (zob. § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych). Akceptacja ta może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej (zob. § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych). W przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca faktury traci prawo do przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie od odbiorcy o cofnięciu akceptacji, chyba że strony uzgodnią inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie dłuższy jednak niż 30 dni (zob. § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych).

Drugim warunkiem jest zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury (zob. § 4 rozporządzenia o fakturach), przy czym:

• autentyczność pochodzenia oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury (zob. § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych),

• integralność treści oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (zob. § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych).

Nie jest zatem obecnie konieczne gwarantowanie autentyczności pochodzenia oraz integralności treści faktury przez jeden z bezwzględnie wymaganych do końca 2010 r. sposobów. Korzystanie z tych sposobów jest obecnie o tyle wskazane, że nie budzi wątpliwości co do tego, czy zostaje zachowana autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur przesyłanych w formie elektronicznej. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

• bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 z późn.zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub

• elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Zauważyć należy, że do końca 2010 r. faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej były przesyłane, co do zasady, w tej samej formie. Zastosowanie formy papierowej było możliwe tylko wtedy, gdy wystąpiły przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiające przesłanie faktur korygujących lub duplikatów w formie elektronicznej (zob. § 5 poprzedniego rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych).

Obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych nie zawiera podobnych przepisów. W konsekwencji obecnie – jeśli w międzyczasie odbiorca nie cofnął zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej – nie ma przeszkód, aby do faktur wystawionych w formie elektronicznej wystawiane były faktury korygujące czy duplikaty w formie papierowej (nawet jeżeli nie występują przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiające wystawienie i przesłanie duplikatu faktury w formie elektronicznej). Nie ma również przeszkód, aby w formie elektronicznej wystawiony został duplikat faktury wystawionej w formie papierowej (jeśli w międzyczasie odbiorca zaakceptuje ten sposób przesyłania faktur – zob. § 3 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »